Fysikk 1 oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
TL10
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 25/05-2015 14:11

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med følgende oppgave:
En vinduspusser står i en kurv som henger på utsiden av en bygning. Kurven har massen 17 kg, og vinduspusseren har massen 65 kg. Se bort fra massen av tauet. Vinduspusseren drar i tauet slik at kurven med vinduspusseren en kort tid får akselerasjonen 0.75 m/s^2 oppover. Hvor stor kraft drar vinduspusseren i tauet med?
Fasitsvar blir 0,43kN, men skulle gjerne hatt en logisk forklaring på hvorfor det blir slik.
Gjest

Er dette all informasjonen du har fått eller har du en tegning eller lignende å forholde deg til?
Hvis du bare gjør oppgaven rett fram (som jeg er sikker på at du allerede har gjort) så må mannen trekke med en kraft som ikke bare er like stor som tyngekraften, men også stor nok til å gi kurven en videre akselerasjon.
Dette betyr at kraften mannen må trekke med er:
[tex]\vec{G} + \vec{F_1} = \vec{F_2}[/tex]
Hvor [tex]F_2[/tex] er kraften som du har i fasiten. Dette gir oss:
[tex](m_1+m_2)g + (m_1+m_2)a = F_2[/tex] Hvor [tex]a=0.75[/tex] og [tex]m_1 + m_2 = M[/tex]
[tex]M(g+a) = F_2 \Leftrightarrow F_2 = 866[/tex] Minner ikke dette mistenkelig mye om [tex]0.43kN*2[/tex]?
Nå vet jeg ikke, men jeg tror det er slik at kurven blir holdt oppe av to tau, mens mannen kun trekker i et.
Dette betyr at kraften han må trekke med bare er halvparten av tauspenningen hvis det hadde vært 1 tau som holdt kurven oppe.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Gjest

Gjest skrev:Er dette all informasjonen du har fått eller har du en tegning eller lignende å forholde deg til?
Hvis du bare gjør oppgaven rett fram (som jeg er sikker på at du allerede har gjort) så må mannen trekke med en kraft som ikke bare er like stor som tyngekraften, men også stor nok til å gi kurven en videre akselerasjon.
Dette betyr at kraften mannen må trekke med er:
[tex]\vec{G} + \vec{F_1} = \vec{F_2}[/tex]
Hvor [tex]F_2[/tex] er kraften som du har i fasiten. Dette gir oss:
[tex](m_1+m_2)g + (m_1+m_2)a = F_2[/tex] Hvor [tex]a=0.75[/tex] og [tex]m_1 + m_2 = M[/tex]
[tex]M(g+a) = F_2 \Leftrightarrow F_2 = 866[/tex] Minner ikke dette mistenkelig mye om [tex]0.43kN*2[/tex]?
Nå vet jeg ikke, men jeg tror det er slik at kurven blir holdt oppe av to tau, mens mannen kun trekker i et.
Dette betyr at kraften han må trekke med bare er halvparten av tauspenningen hvis det hadde vært 1 tau som holdt kurven oppe.
Takk for svar, dette er nok riktig løsningsmetode :)
Svar