Kjemi 2- vanskelighetsgrad?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
markuggen

Hei
Jeg skal ta Kjemi 2 til kommende skoleår. Har hørt at forskjellen mellom Kjemi 1 og Kjemi 2 er enorm( Noe som har gjort meg ganske redd og usikker). Er nivået så vanskelig som folk skal ha det til? Hva slags forkunnskaper fra Kjemi 1 er viktig å ha med til Kjemi 2?

Forøvrig, hva pleier de fleste å slite med i Kjemi 2
<---ClarkKent

Jeg har ikke tatt disse fagene, men jeg tror ikke forskjellen er så stor. Det er jo forventet at man skal klare å foreta denne overgangen på universitetet (ofte i første semester). Hvis du får bra karakter i Kjemi 1, bør du ha forsøke å få det til i Kjemi 2 også. Ikke lytt så mye til andre, hvis du går inn med den tankegangen du har nå, så blir det ganske vanskelig. Empiri er ofte vanskelig å forholde seg til og du bør heller foreta en kvantitativ undersøkelse av dette fremfor en kvalitativ undersøkelse.

Når det kommer til det vanskeligste, synes jeg selv at bufferkapasitet er ganske vanskelig. Du bør også lære deg elektrokjemi, det er ganske vanskelig på universitetsnivå innen alle sivilingeniør-studier for eksempel.
Markuggen

mange 6'er elever fra kjemi 1 som mener kjemi 2 er noe helt annet. Mange som sliter med faget.
Gjest 2

markuggen skrev:Hei
Jeg skal ta Kjemi 2 til kommende skoleår. Har hørt at forskjellen mellom Kjemi 1 og Kjemi 2 er enorm( Noe som har gjort meg ganske redd og usikker). Er nivået så vanskelig som folk skal ha det til? Hva slags forkunnskaper fra Kjemi 1 er viktig å ha med til Kjemi 2?

Forøvrig, hva pleier de fleste å slite med i Kjemi 2
Hei, jeg gikk ut av VGS i år og kan svare på dette, hadde både kjemi 1 og 2.

I kjemi 1 fikk jeg 6, og hadde alltid hørt store rykter om at elever som får 6 i kjemi 1 får som regel 4-5 i kjemi 2, mange mente at det var "umulig" å få det til. Så jeg ble som deg og ble redd. Nå vet jeg ikke helt hva du sikter til, men jeg siktet også til 6 i kjemi 2. Det fikk jeg, og jeg fikk 6 på Kjemi 2 eksamen også! :D. Så nå litt om kjemi 2.

Jeg slet veldig med organisk kjemi i kjemi 1 og begynte å repetere litt av dette på slutten av sommerferien i fjor. Men du trenger ikke kunne alt for mye fordi du "lærer" det på nytt. I kjemi 2 er det 3 store teamer som dekker "hele" pensum; (Buffer, Elektrokjemi og Uorgansik/organisk kjemi)
Buffer: Syre og baser tema fra Kjemi 1 kommer tilbake igjen i kjemi 2 og man går litt dypere, med å lære buffere. Er du flink i matte så går dette temaet som et skudd! Synes det ikke var særlig vanskelig.

Elektrokjemi: Jeg syntes at dette var det vanskeligste, men etter mye trening så var det ganske overkommelig. Her gjelder det å lage enkle huske regler som gjør at det sitter! F.eks. Anode, (Vokal; A) Oksidasjon( Vokal: O) - pol, Katode: (Konsonant: K) reduksjon (Konsonant: R) + pol (KATode, (Jeg liker katter og det er positivt).

Uroganisk kjemi: Var det mest praktiske, her skulle vi analysere stoffer for å finne ut hva den ukjente stoffet var. Jeg digget dette fordi det veldig praktisk. Du hadde "fremgangsmåter" som forklarte deg hva du skulle gjøre også "lese" fra et tabell og finne ut hva som er hva.

Organisk kjemi: Dette var også veldig gøy, her lærer du å se på reaksjonsmekanismer og vite hva som skjer hvis stoffer reagerer med hverandre. Jeg syntes at dette var veldig overkommelig.

Biokjemien er enkel hvis du liker biologi, siden det er bare pugging egentlig. Veldig lite relevant på eksamen.

Så tips til deg som skal ha det i år. Jeg likte å ha god oversikt over hva jeg gjorde, f.eks. så skumleste jeg meg gjennom det vi skulle ha imorgen, det jeg ikke skjønte, spurte jeg lærer om. VÆR IKKE REDD FOR Å SPØRRE! Jeg husker mange i klassen ville ikke spørre fordi det mente det skulle få dem til å se dumme ut, men jeg ga F og spurte om alt mulig rart.

Lekser gjorde jeg sjeldent og grunnen til dette var, etter hver økt så pleide jeg å gjøre 2 enkle oppgaver og 1 vanskelig. Klarte jeg de så visste jeg at jeg hadde grei kontroll på dette, klarte jeg derimot ikke leste jeg om det igjen, og klarte jeg det fortsatt ikke spurte jeg læreren neste økt. Husk ikke bli demotivert dersom du ikke klarer alle oppgaver.
En annen ting var rapporter etter forsøkene, skriv de veldig detaljert! Altså når du skriver om teorien så gå så dypt som du klarer bruk sekundærlitteratur for å vise enda mer forståelse! Mine rapporter var som regel på 7-16 sider, mellom 1500-3500 ord. Jeg lover at du får mye igjen for dette.

Til prøver så pleide jeg å lese 1 uke før for å bare lese greit. Da jeg hadde gjort alle oppgavene i studieboka(Selv om jeg ikke klarte alt på første forsøk) pleide jeg å se på noen gamle eksamener for å se om det var noen oppgaver der jeg kunne klare. Klarte jeg det var jeg 100% klar for prøven.

Så det var på denne måten jeg oppnåde 6 til standpunkt og 6 til eksamen, og håper at du også klarer dette! Husk kjemi er egentlig veldig enkelt når du begynner å forstå kjemien. Ting henger sammen! Klarer du å knekke koden så garanterer jeg deg topp karakter!

Er det noe du lurer på så spør i vei =)
Gjest

markuggen skrev:Hei
Jeg skal ta Kjemi 2 til kommende skoleår. Har hørt at forskjellen mellom Kjemi 1 og Kjemi 2 er enorm( Noe som har gjort meg ganske redd og usikker). Er nivået så vanskelig som folk skal ha det til? Hva slags forkunnskaper fra Kjemi 1 er viktig å ha med til Kjemi 2?

Forøvrig, hva pleier de fleste å slite med i Kjemi 2
Hei, jeg gikk ut av VGS i år og kan svare på dette, hadde både kjemi 1 og 2.

I kjemi 1 fikk jeg 6, og hadde alltid hørt store rykter om at elever som får 6 i kjemi 1 får som regel 4-5 i kjemi 2, mange mente at det var "umulig" å få det til. Så jeg ble som deg og ble redd. Nå vet jeg ikke helt hva du sikter til, men jeg siktet også til 6 i kjemi 2. Det fikk jeg, og jeg fikk 6 på Kjemi 2 eksamen også! :D. Så nå litt om kjemi 2.

Jeg slet veldig med organisk kjemi i kjemi 1 og begynte å repetere litt av dette på slutten av sommerferien i fjor. Men du trenger ikke kunne alt for mye fordi du "lærer" det på nytt. I kjemi 2 er det 3 store teamer som dekker "hele" pensum; (Buffer, Elektrokjemi og Uorgansik/organisk kjemi)
Buffer: Syre og baser tema fra Kjemi 1 kommer tilbake igjen i kjemi 2 og man går litt dypere, med å lære buffere. Er du flink i matte så går dette temaet som et skudd! Synes det ikke var særlig vanskelig.

Elektrokjemi: Jeg syntes at dette var det vanskeligste, men etter mye trening så var det ganske overkommelig. Her gjelder det å lage enkle huske regler som gjør at det sitter! F.eks. Anode, (Vokal; A) Oksidasjon( Vokal: O) - pol, Katode: (Konsonant: K) reduksjon (Konsonant: R) + pol (KATode, (Jeg liker katter og det er positivt).

Uroganisk kjemi: Var det mest praktiske, her skulle vi analysere stoffer for å finne ut hva den ukjente stoffet var. Jeg digget dette fordi det veldig praktisk. Du hadde "fremgangsmåter" som forklarte deg hva du skulle gjøre også "lese" fra et tabell og finne ut hva som er hva.

Organisk kjemi: Dette var også veldig gøy, her lærer du å se på reaksjonsmekanismer og vite hva som skjer hvis stoffer reagerer med hverandre. Jeg syntes at dette var veldig overkommelig.

Biokjemien er enkel hvis du liker biologi, siden det er bare pugging egentlig. Veldig lite relevant på eksamen.

Så tips til deg som skal ha det i år. Jeg likte å ha god oversikt over hva jeg gjorde, f.eks. så skumleste jeg meg gjennom det vi skulle ha imorgen, det jeg ikke skjønte, spurte jeg lærer om. VÆR IKKE REDD FOR Å SPØRRE! Jeg husker mange i klassen ville ikke spørre fordi det mente det skulle få dem til å se dumme ut, men jeg ga F og spurte om alt mulig rart.

Lekser gjorde jeg sjeldent og grunnen til dette var, etter hver økt så pleide jeg å gjøre 2 enkle oppgaver og 1 vanskelig. Klarte jeg de så visste jeg at jeg hadde grei kontroll på dette, klarte jeg derimot ikke leste jeg om det igjen, og klarte jeg det fortsatt ikke spurte jeg læreren neste økt. Husk ikke bli demotivert dersom du ikke klarer alle oppgaver.
En annen ting var rapporter etter forsøkene, skriv de veldig detaljert! Altså når du skriver om teorien så gå så dypt som du klarer bruk sekundærlitteratur for å vise enda mer forståelse! Mine rapporter var som regel på 7-16 sider, mellom 1500-3500 ord. Jeg lover at du får mye igjen for dette.

Til prøver så pleide jeg å lese 1 uke før for å bare lese greit. Da jeg hadde gjort alle oppgavene i studieboka(Selv om jeg ikke klarte alt på første forsøk) pleide jeg å se på noen gamle eksamener for å se om det var noen oppgaver der jeg kunne klare. Klarte jeg det var jeg 100% klar for prøven.

Så det var på denne måten jeg oppnåde 6 til standpunkt og 6 til eksamen, og håper at du også klarer dette! Husk kjemi er egentlig veldig enkelt når du begynner å forstå kjemien. Ting henger sammen! Klarer du å knekke koden så garanterer jeg deg topp karakter!

Er det noe du lurer på så spør i vei =)
Kinoy2201
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 05/12-2015 23:36

Gjest/Gjest 2, hvilken kjemibok brukte du, og jobbet du med kjemi hver dag?
Gjest2

Kinoy2201 skrev:Gjest/Gjest 2, hvilken kjemibok brukte du, og jobbet du med kjemi hver dag?
Hei, jeg brukte Aqua 2 av Finland m.flr.

Jeg hadde jo dette faget på vgs, så jeg jobbet ikke stort med det. Detter en 5 timers kurs, så gjennomsnittelig kan du tenke deg at jeg lese 15 min hver dag, og 1 uke før prøver o.l. leste jeg en god del.
Skarp1

jeg har hatt kjemi 1 i fjor, og har kjemi 2 nå, jeg vil si at forskjellen er ENORM :)

Det er ekstremt stor forskjell, i den grad av at i kjemi 1, så lærer du nye ting, hele tiden.
i kjemi 2, så benytter du de tingene du lærte i kjemi 1, og lærer om prinsipper, og flytter deg stadig mer og mer vekk fra det mikroskopiske.
hva mener jeg med dette? :)
Jo, at kjemi 1 er mye "vanskeligere" i og med at du lærer nye ting og er fersk i faget.
Kjemi 2 bruke du alt du lærte i kjemi 1, og jeg føler selv at jeg bare surfer igjennom syre/base, organisk kjemi, analyser osv, fordi det er veldig LITE NY kunnskap å hente - mer å anvende kunnskapen. som foreksempel Redoks, syre baser, likevektsprinsipper, analyser og titreringer som vi allerede lærte om i kjemi 1.
Jeg har aldri hatt realfag før heller, så jeg er ikke spesielt vant med det heller.
er kanskje smartere enn gjennomsnittet dog, som synes dette går såpass lett. fikk en sterk 5'er i kjemi 1, så jeg vil si at jeg veit hva jeg snakker om her!
stimorolextra

Jeg har kjemi 2 og hadde kjemi 1 i fjor. Personlig likte jeg kjemi 1 mye bedre, men det kan ha å gjøre med at jeg hadde mer tid til å jobbe med det også. Jobbet jamt og mye med faget, likte temaene og fikk 6. Jeg synes ikke selve teoripensum i kjemi 2 er så vanskelig, men selve oppgavene og anvendelsen av kunnskapen sliter jeg med og synes det er kjempevanskelig. Har dessverre ikke fått jobbet noe jamt med faget og kun begynt å øve noen dager før prøvene. Har fått 5+ på alle prøvene, så i teorien så burde jeg jo klare å få 6 i faget ved å få 6 på tentamen. MEN det virker umulig for meg for jeg synes kjemi 2-kunnskapen er så komplisert å anvende på oppgavene.
Kinoy2201
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 17
Registrert: 05/12-2015 23:36

Hei!
Takk for fine svar Gjest og dere andre. Jeg skal ha tentamen i kjemi 2 om 10 dager og lurer på tips til hvordan jeg skal øve slik at jeg får en god karakter. Jeg sliter mest med del 1 som består av flervalgsoppgaver. Noen tips?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Kinoy2201 skrev:Hei!
Takk for fine svar Gjest og dere andre. Jeg skal ha tentamen i kjemi 2 om 10 dager og lurer på tips til hvordan jeg skal øve slik at jeg får en god karakter. Jeg sliter mest med del 1 som består av flervalgsoppgaver. Noen tips?
Hvor i kjemien ligger du svakest? Hvilken del av pensum synes du er kjedelig? Mest sannsynligvis ligger du svakest her da. Begynn og les på disse oppgavene, gjør så mange tidligere eksamener som mulig. Flervalgsoppgavene kan noengang være vriende, men har du en nokså grei oversikt over pensum så vil disse være ganske overkommelige.

Tips til eksamen/tentamen. Start på kortsvarsoppgavene først bruk maksimum 1 t, deretter kan du gå løs på flervalgsoppgavene.
Svar