Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
HeiHei

Dette er en oppgave i fysikk 1 ergo, det er oppgave 1.14
Skjønte oppgave a), men ingen av de andre gir mening, plis hjelp

Svingetiden for en fjærpendel er gitt ved T=2πmk√, der T er tiden for en hel svingning, k er fjærkonstanten og m er massen av pendelen som svinger. Fjærkonstanten forteller hvor stiv fjæra er.

a) For en bestemt fjær er k=20kg/s^2. Fyll ut tabellen.

b) Helene skal tegne en graf som viser sammenhengen mellom masse og periode for en fjærpendel. Hun velger m langs førsteaksen og T^2 langs andreaksen. Hva kan grunnen være til det?

c) Tegn en tilsvarende graf for verdiene i tabellen din.


d) Hvordan kan du bruke stigningstallet til en slik graf for å finne fjærkonstanten k?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

b) Kan massen og T^2 være proporsjonale?
HeiHei

Fysikkmann97 skrev:b) Kan massen og T^2 være proporsjonale?
Ja, jeg tror nettopp at de er proporsjonale.
Men i fasit til boken vår står det at grunnen til at m er på x aksen og T^2 på andre aksen, er fordi det blir en rett linje.
Dette får jeg ikke til å stemme og skjønner det heller ikke...
HeiHei

Her er forresten tallene og svaret til oppgave a)
a)

m(kg)....T(s)

1,0.......1,4
2,0.......2,0
3,0.......2,4
4,0.......2,8
5,0.......3,14
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

HeiHei skrev:
Fysikkmann97 skrev:b) Kan massen og T^2 være proporsjonale?
Ja, jeg tror nettopp at de er proporsjonale.
Men i fasit til boken vår står det at grunnen til at m er på x aksen og T^2 på andre aksen, er fordi det blir en rett linje.
Dette får jeg ikke til å stemme og skjønner det heller ikke...
Om m og T^2 er proporsjonale, så er det en lineær funksjon, og kan skrives på formen y = ax

I denne sammnenhengen er y = T^2 og x = m. a, som er stigningstallet, viser hvor mye T^2 øker/minker ift hvor mye m øker/minker.
Om en funksjon er proporsjonal, skal du ved å dele x-verdi på y-verdi få ett tall a, som er likt for alle x og y-verdier.

Er ikke verdens beste til å forklare, men håper du skjønner hva jeg vil frem til.
Svar