Dette er en oppgave i fysikk 1 ergo, det er oppgave 1.14
Skjønte oppgave a), men ingen av de andre gir mening, plis hjelp
Svingetiden for en fjærpendel er gitt ved T=2πmk√, der T er tiden for en hel svingning, k er fjærkonstanten og m er massen av pendelen som svinger. Fjærkonstanten forteller hvor stiv fjæra er.
a) For en bestemt fjær er k=20kg/s^2. Fyll ut tabellen.
b) Helene skal tegne en graf som viser sammenhengen mellom masse og periode for en fjærpendel. Hun velger m langs førsteaksen og T^2 langs andreaksen. Hva kan grunnen være til det?
c) Tegn en tilsvarende graf for verdiene i tabellen din.
d) Hvordan kan du bruke stigningstallet til en slik graf for å finne fjærkonstanten k?
Fysikk 1
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
b) Kan massen og T^2 være proporsjonale?
Ja, jeg tror nettopp at de er proporsjonale.Fysikkmann97 skrev:b) Kan massen og T^2 være proporsjonale?
Men i fasit til boken vår står det at grunnen til at m er på x aksen og T^2 på andre aksen, er fordi det blir en rett linje.
Dette får jeg ikke til å stemme og skjønner det heller ikke...
Her er forresten tallene og svaret til oppgave a)
a)
m(kg)....T(s)
1,0.......1,4
2,0.......2,0
3,0.......2,4
4,0.......2,8
5,0.......3,14
a)
m(kg)....T(s)
1,0.......1,4
2,0.......2,0
3,0.......2,4
4,0.......2,8
5,0.......3,14
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Om m og T^2 er proporsjonale, så er det en lineær funksjon, og kan skrives på formen y = axHeiHei skrev:Ja, jeg tror nettopp at de er proporsjonale.Fysikkmann97 skrev:b) Kan massen og T^2 være proporsjonale?
Men i fasit til boken vår står det at grunnen til at m er på x aksen og T^2 på andre aksen, er fordi det blir en rett linje.
Dette får jeg ikke til å stemme og skjønner det heller ikke...
I denne sammnenhengen er y = T^2 og x = m. a, som er stigningstallet, viser hvor mye T^2 øker/minker ift hvor mye m øker/minker.
Om en funksjon er proporsjonal, skal du ved å dele x-verdi på y-verdi få ett tall a, som er likt for alle x og y-verdier.
Er ikke verdens beste til å forklare, men håper du skjønner hva jeg vil frem til.