HASTER! Fysikk (posisjonsgraf)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
alok12342

Hei, det haster så derfor hadde det vært fint hvis noen kunne hjelpet meg å tegne en posisjonsgraf for denne oppgaven, Bilde

Jeg har tegnet fartsgrafen som er en linær linje som synker og har nullpunkt for 5 s og b ledddet er 7.


setter utrolig pris på svar!
akselol

a) delta V / delta t = a
7 - (-7) / 10 = 1.4 m/s^2

b) Uten noen ytre påvirkning er det selvfølgelig midt i de 10 sek. Dvs, etter 5 sek.

c) Det er også helt symmetrisk. 7 m/s.

d) Det som er spesielt her er at grafen IKKE er lineær.

strekning = vei * tid + 1/2 akselerasjon * tid^2

Dette vil gi en buet kurve som man kan lese det meste ut av. Lær deg denne likningen, du kommer til å bruke den mye. (Husk at i ditt tilfelle er akseleasjonen negativ.)
alok12342

Er ikke fartsgrafen en linær linje med negativt fortegn? det viser bare hvordan farten synker. ?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Veigrafen er alltid positiv, siden om jeg går til skolen og hjem igjen betyr ikke at strekningen er 0. Om fartsgrafen er en andregradsgraf, må veigrafen være av tredje grad. Fartsgrafen starter på positiv/negativ og vil ende opp som det motsatte. Den er ikke en kurve, siden om den skulle ha vært det måtte den ha en ytre påvirkning som førte til en ny akselerasjon i motsatt retning av det ballen beveger seg... 7 m/s og -7 m/s er samme fart, bare ikke i samme retning. At farten er - 7 m/s gir ikke mening, men på en graf sier det at farten er 7 m/s mot fartsretningen, som du bestemmer selv, om oppgaven ikke tilsier noe annet. Akselerasjonsgrafen er konstant. (iallefall i Fysikk 1)
akselol

Fartsgrafen er lineær.

Det betyr at posisjonsgrafen er andregrads. Husk på at en slik avstandsfunksjon ikke beskriver hvor langt du har reist så langt, men hvor langt FRA UTGANGSPUNKTET du er.

Det vil si at, jo - hvis du har gått til skolen og tilbake igjen er du tilbake på utgangspunktet.
Svar