korrelasjon med matte og fysikk?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
atle456

Dette følgende spørsmålet passet nok best under dette forumet. Jeg hadde nettopp første fysikk prøve som handlet om bevegelseslikinger, fritt fall osv. og endte opp med et svært skuffende resultat. Jeg fikk en 3'er. Jeg ødela det helt for meg. Jeg har R1 i tillegg og fikk 6 på første prøven. I tillegg har jeg en solid 6'er fra 1T ifjor. Hvordan kan det ha seg at jeg sliter med fysikk når jeg behersker matte? Jeg trodde det var en sterk forbindelse mellom disse fagene? Den som er god i matte, klarer som regel å få en toppkarakter i fysikk. Mens den som sliter i matte, har en hardere tid til å oppnå toppkarakter?

Har dere noen tips eller forslag for hvordan jeg bør jobbe?
Det er litt trist å få en 3'er på fysikkprøven som omhandlet kapittel 1 som sikkert er det letteste kapittelet i fysikkboken ergo? Eller er det noen som er enklere? Det er jo subjektivt, men hva mener dere?
Det er deprimerende å få slike resultater når du vet at du kan bedre. :cry:

takker for svar!
gjest2

Du har kanskje ikke vandt til å tenke på samme måte. Fysikk inneholder generelt mer problemløser oppgaver, enn matematikken som gir deg en direkte oppgave med f.eks. "finn ut nullpunktene". Men dette blir du vandt til, prøv å gjør flere fysikk oppgaver, og analyser feilene dine. Gå gjennom prøven du fikk 3 på og se hvorfor gjorde du denne feilen? Hvordan skal jeg unngå det til neste gang.
jeg tror jeg fikk 4 på første fysikk prøve og 5 på første R1 prøve. Begynte å gjennomgå feilene mine og bla. forstå hvorfor vi bruker den tidløse-formelen her og ikke der, og forstå teoriene bak det hele.
Endte opp med en 6 i fysikk og 5 i R1. Så ikke gi opp, du skal nok greie å få toppkarakter bare gi alt =)

Kan fortelle deg at f.o.m. kapittel 6 og oppover er det litt mer teori enn regning. når dere begynner å nærme dere atom-,astro-,kjernefysikk. Jeg digget de kapitlene =)
atle456

Hei, tusen takk for et par oppmuntrende ord. Er kapittel 2 som omhandler newtons lover vanskelig?
dette er det vi skal begynne på...
jeg skal gå nå grundig gjennom prøven og prøve å se feilene jeg har gjort.
gjest2

atle456 skrev:Hei, tusen takk for et par oppmuntrende ord. Er kapittel 2 som omhandler newtons lover vanskelig?
dette er det vi skal begynne på...
jeg skal gå nå grundig gjennom prøven og prøve å se feilene jeg har gjort.
Gjør det. Med en 6 i R1 tror jeg nok du skal klare minst 5 i fysikk
Nei ikke så vanskelig. Det tok litt tid før jeg forsto Newtons 3. lov, ellers er resten av kapittelet ganske grei. Det var selvfølgelig noen "ekle" oppgaver i studie boka, men ikke vær redd for å spørre om hjelp. Jeg husker at jeg og vennene mine likte ikke kapittel 3, den med mekanikk. Synes den var mer ille enn kap. 2.
Svar