Fysikk forkurs

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aron

Hei, kan noen hjelpe meg med en fysikk oppgave?

Oppgave 1.8) en lastebil skal transportere 900 tonn a en stein - og grusblanding mellom et grustak og en byggeplass. massetettheten til blandingen er 7500 kg/m^3.
Lastebilen kan maksimalt ta 5,0m^3 i hvert lass.

a) Regn ut hvor mange lass det blir til sammen?

Av og pålasting tar 1 minutter på hver tur. Avstanden mellom grustaket og byggeplassen er 13 km i en fartsbegrenset sone der maksimal hastighet er 60 km/h.
b) Hvor lan id må oppdraget minst ta når vi ser bort fra pauser?


Håper på et svar! Takker :)
gjest2

Aron skrev:Hei, kan noen hjelpe meg med en fysikk oppgave?

Oppgave 1.8) en lastebil skal transportere 900 tonn a en stein - og grusblanding mellom et grustak og en byggeplass. massetettheten til blandingen er 7500 kg/m^3.
Lastebilen kan maksimalt ta 5,0m^3 i hvert lass.

a) Regn ut hvor mange lass det blir til sammen?

Av og pålasting tar 1 minutter på hver tur. Avstanden mellom grustaket og byggeplassen er 13 km i en fartsbegrenset sone der maksimal hastighet er 60 km/h.
b) Hvor lan id må oppdraget minst ta når vi ser bort fra pauser?


Håper på et svar! Takker :)
a) [tex]7500\frac{kg}{m^3}\cdot 5,0m^3= 37500kg =37,5tonn[/tex]
B) [tex]\frac{13km}{60km/h}\cdot 60min=13[/tex] I tillegg tar det 1 min for å ta av lasset og 1 min for å sette på lasset.
Dermed tar oppdraget 15 minutter!
gjest2

gjest2 skrev:
Aron skrev:Hei, kan noen hjelpe meg med en fysikk oppgave?

Oppgave 1.8) en lastebil skal transportere 900 tonn a en stein - og grusblanding mellom et grustak og en byggeplass. massetettheten til blandingen er 7500 kg/m^3.
Lastebilen kan maksimalt ta 5,0m^3 i hvert lass.

a) Regn ut hvor mange lass det blir til sammen?

Av og pålasting tar 1 minutter på hver tur. Avstanden mellom grustaket og byggeplassen er 13 km i en fartsbegrenset sone der maksimal hastighet er 60 km/h.
b) Hvor lan id må oppdraget minst ta når vi ser bort fra pauser?


Håper på et svar! Takker :)
a) [tex]7500\frac{kg}{m^3}\cdot 5,0m^3= 37500kg =37,5tonn[/tex]
B) [tex]\frac{13km}{60km/h}\cdot 60min=13[/tex] I tillegg tar det 1 min for å ta av lasset og 1 min for å sette på lasset.
Dermed tar oppdraget 15 minutter!
EDIT: Leste ikke oppgavene helt nøye.
Iallefall vi vet at den kan ta 37,5 tonn per lass,
[tex]\frac{900}{37,5}=9,23 \approx 10[/tex] Dermed vil det ta 10 turer.
b)
Vi fant ut at det tar 15 min å laste opp fra A og legge det fra seg i B, I tilegg tar turen 13 min å kjøre tilbake. dvs. 28 minutter per tur.
Vi fant ut at det tar 10 turer, som tilsvarer 280 minutter.
gjest2

Nå rotet jeg sikkelig igår natt, mente seff at 900/37,5= 24.


a) Det tar 24 turer for å gjennomføre.

B) 28*24 = 672 min = 11 t og 12 minutter å gjennomføre =)
Aron

Tusen hjertelig takk!

Oppgave a er riktig, det tar 24 lass til sammen.

Men oppgave b er ikke riktig, det tar 16h og 24 minutter.
Svar