Fysikk (Fluidmekanikk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
elite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 06/11-2014 17:29

Hei, har en oppgave i fysikk jeg sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal begynnne på eller løse, den lyder som følgende.

Et vannkraftverk har en midlere årsproduksjon på 2000GWh. Fallhøyden fra dammen til generatoren er på 840m.

Dersom vi antar at all potensiell energi til vannet i dammen blir omdannet til elektrisk energi i generatoren, hva må tilsiget (målt i m^3 per år) være for at vannivået skal holde seg konstant i dammen.

På forhånd takk for hjelpen!
Gjest

elite skrev:Hei, har en oppgave i fysikk jeg sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal begynnne på eller løse, den lyder som følgende.

Et vannkraftverk har en midlere årsproduksjon på 2000GWh. Fallhøyden fra dammen til generatoren er på 840m.

Dersom vi antar at all potensiell energi til vannet i dammen blir omdannet til elektrisk energi i generatoren, hva må tilsiget (målt i m^3 per år) være for at vannivået skal holde seg konstant i dammen.

På forhånd takk for hjelpen!
Du skal finne ut hvor mye vann generatoren trenger for å produsere $2000GWh$. Du vet hvor høyt vannet ligger over generatoren og kan dermed regne ut hvor mye energi et kubikkmeter vann vil produsere fra den potensielle energien $mgh$. Når du har funnet ut hvor mye energi en kubikkmeter vann produserer må du finne ut hvor mange slike kubikkmeter med vann du må ha om du skal produsere tilsammen $2000GWh$. Du kan anta at en kubikkmeter vann veier omtrent 1 ett tonn.

For å konvertere mellom joule (som du får fra potensiell energi) og watt timer har du at [tex]P = \frac{w}{t}[/tex] som vil si at effekt er arbeid over tid, eller [tex]watt = \frac{joule}{sekund}[/tex] som igjen vil si at [tex]joule = watt \cdot sekund[/tex]
elite
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 06/11-2014 17:29

Ser dette her riktig ut?

Ep = mgh
Ep = 1000kg*9.81*840m
Ep = 8240400J

Gjør dette om til Watt ved:

Watt = 8240400J/(60*60)
Watt = 2289Wh

Så til slutt tar man 2000GWh/2289Wh = 873743993 m^3 ????
Gjest

elite skrev: Watt = 2289Wh
joule/sekund er watt og ikke watt timer, ei heller er watt det samme som 2289 watt timer.
Hvis du skal gjøre om mellom joule og watt timer så må du gange med 3600. [tex]watt = \frac{joule}{sekund} \Leftrightarrow watt \cdot sekund = joule \Leftrightarrow 60 \cdot 60 \cdot s \cdot W = J \cdot 60 \cdot 60 \Leftrightarrow Wh=3600J[/tex]
Svar