Titreringskurve

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Stimorolextra

Når jeg har ulike titreringskurver og ulike titreringer, og så skal jeg bestemme hvilken som passer til hvilken kurve... Hvordan gjør jeg det da? Jeg kommer jo langt på vei med å vurdere sterk syre, svak syre osv (og se på begynnende pH), men hvordan kan jeg regne det ut mer nøyaktig?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Se på hvilket stoff du har, hvor er ekvikvalenspunktet.
Hvor er pKa?
Begynner den ved Høy pH eller lav pH. Disse faktorene kan enkelt avgjøre hvilken kurve tilhører hvilket stoff(er)
Stimorolextra

Kjemikern skrev:Se på hvilket stoff du har, hvor er ekvikvalenspunktet.
Hvor er pKa?
Begynner den ved Høy pH eller lav pH. Disse faktorene kan enkelt avgjøre hvilken kurve tilhører hvilket stoff(er)
Takk for svar! Finner jeg ekvivalenspunkt ved å regne ut pH-verdi ved ekvivalenspunktet (Dvs når all syren f.eks er brukt opp, og så rekner jeg ut pH til basen)? Og pKa?? Hvordan kan jeg bruke det?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:Se på hvilket stoff du har, hvor er ekvikvalenspunktet.
Hvor er pKa?
Begynner den ved Høy pH eller lav pH. Disse faktorene kan enkelt avgjøre hvilken kurve tilhører hvilket stoff(er)
Takk for svar! Finner jeg ekvivalenspunkt ved å regne ut pH-verdi ved ekvivalenspunktet (Dvs når all syren f.eks er brukt opp, og så rekner jeg ut pH til basen)? Og pKa?? Hvordan kan jeg bruke det?

Ved en titreringskurve kan vi finne ekvivalens punktet ved å se på vendepunktet til grafen.

Ellers er ekvivalens punktet når vi har [tex]n_{s}=n_{b}[/tex]
Svar