Enheter og termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Wikki
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 17/11-2015 22:19

Hei!
Jeg trenger hjelp til en liten del av en oppgave og en annen oppgave.

I en fysikkoppgave vet jeg at en væske fordamper med 1,5 g/m og 4,0 g/m. Hvordan gjør dette om til kg/s, og for framtidige fysikkprøver er det noen "regel" for hvordan man gjør om slike enheter? Jeg vet at når det er snakk om km/t og m/s multipliserer og dividerer man på 3,6, men jeg vet ikke hvorfor, bare at det skal gjøres.

Det andre jeg lurte på er følgende oppgave:
"Hvor mye varme må vi tilføre for å øke temperaturen i 1,3 kg ferskvann 5 grader?"
Egentlig har jeg ikke greid å utrette noe som helst, men kan skrive ned det jeg har tenkt.

Her har jeg begynt med å se på formelen ΔU=Q+W, siden det er Q vi skal finne og endring i temperatur er et mål for den gjennomsnittlige kinetiske energien til molekylene til gjenstanden. I dette tilfellet vannet. Og vannet har en temperaturendring. Men ΔU er et mål for forandringen i den indre kinetiske energien, noe som vi ikke har.

For å finne den indre kinetiske energien til gjenstanden tenkte jeg at man kan bruke Boltzmannns konstant. I fysikkboken er denne kun nevnt når det er snakk om gass, men her er det snakk om væske så det kan godt hende at det ikke funker.
Så hvis jeg setter det jeg har inn i formelen Ek=(3/2)kT
T=T0+t=273K+5 grader C=278K
k=1,38*10^-23 J/K
Ek=(3/2)kT=(3/2)1,38*10^-23*278K=5,75*10^-21 Joul
Og dette kan jo umulig være rett?
Så, ja jeg er takknemlig for all hjelp!
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Du lager enkle ting vanskeligere enn det trenger å være. Snakk med læreren din, og les boken. Hvis du ikke skjønner omgjøring mellom km/t og m/s, foreslår jeg at du skjønner dette før du gjør noe annet. Hint: Hvis du kjører 1 m/s i en time hvor langt har du kjørt?
Begynn her, og ikke gå videre med indre kinetisk energi og mer kompliserte formler.
Wikki
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 17/11-2015 22:19

Takk, det hintet hjalp meg faktisk. Beklager hvis det virket som om jeg hadde null kunnskap, men det første spørsmålet jeg stilte handlet mest om å tette hull som jeg merket jeg hadde. Prøvde å finne ut av det selv, men fant ingenting. Videre fant jeg ut at for å gjøre 1,5 g/m til kg/s tar man bare og dividerer med 60000. da får man 2,5*10^-5 kg/s. Og dette kommer jo av at man først dividerer med 60 for å gjøre min om til sekunder og videre deler man på 1000 for å gjøre g om til kg.

Den andre oppgaven fikk jeg også til, tror jeg, det er ikke noen fasit. Ser at jeg var helt på feil spor, noe som jeg og innså da jeg spurte (derfor jeg spurte i utgangspunktet).

Uansett er spesifikk varmekapasitet for vann =4,18 kJ/kgK = 4,18*1000=4180J
Bruker formelen Q=qm, i tillegg må vi multiplisere dette med 5. Fordi vannets temperatur øker med 5 grader.
Setter inn tallene.
Q=4180 J*1,3 kg*5 grader =27170 J

Vi må tilføre 2,7 kJ for å varme for å øke temperaturen 5 grader.

Så, ja, tror det skal være rett.
Svar