Fysikk 2 Sirkelbevegelser

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hei, hadde prøve om bevegelsemengde og satelitter idag. Fikk en flervalgsoppgave jeg (dessverre) hang meg opp i.

To satelitter A og B går i bane rundt jorden. A går i en lavere bane enn B. Hva kan vi helt korrekt si er sant?

1: A har størst kinetisk energi
2: A har lavere sentripetalakselerasjon enn B
3: A har lengre omløpstid enn B
4: A har lavere banefart enn B

Iom. at massen ikke er nevnt, kan jo ikke 1 være korrekt. 4 er feil siden en lavere avstand svarer til en høyere hastighet, og det samme gjelder for nr 2 siden a = v^2/r. Da er det igjen nr 3, men den er omvendt proporsjonal av r og proporsjonal med v^2. Siden r er lavere for A, og v er høyere for A, så er den urimelig. Dette er mitt resonnement, og håper noen har sett noe jeg ikke har sett.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Fysikkmann97 skrev:Hei, hadde prøve om bevegelsemengde og satelitter idag. Fikk en flervalgsoppgave jeg (dessverre) hang meg opp i.

To satelitter A og B går i bane rundt jorden. A går i en lavere bane enn B. Hva kan vi helt korrekt si er sant?

1: A har størst kinetisk energi
2: A har lavere sentripetalakselerasjon enn B
3: A har lengre omløpstid enn B
4: A har lavere banefart enn B

Iom. at massen ikke er nevnt, kan jo ikke 1 være korrekt. 4 er feil siden en lavere avstand svarer til en høyere hastighet, og det samme gjelder for nr 2 siden a = v^2/r. Da er det igjen nr 3, men den er omvendt proporsjonal av r og proporsjonal med v^2. Siden r er lavere for A, og v er høyere for A, så er den urimelig. Dette er mitt resonnement, og håper noen har sett noe jeg ikke har sett.
Satt meg ned i fysikktimen i dag og studerte denne oppgaven litt. Det jeg kom frem til var samme resonnement som deg. Er det mulig at du har oversett f.eks. at [tex]m_{1}=m_{2}[/tex]? Evt. har du fått igjen oppgaven enda? :) Lurer på hva læreren sitt resonnement er.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

snakket med fysikklæreren idag og han var enig med meg. De skulle ha samme masse, men siden det ikke ble tatt var den unøyaktig sa han :)
Svar