Fullstendig forbrenning

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

image.jpeg
image.jpeg (1.66 MiB) Vist 2005 ganger

Hei, jeg skulle løse denne oppgaven og begynte å lure litt. Jeg så med en gang at det måtte være B eller C pga. delta H <0 i en fullstendig forbrenning. Deretter begynte jeg å telle atomer. Jeg mener å huske at det skal være like mange av hvert atomtype på hver side av likninga.

Jeg kom fra til at det i alternativ B er 2 C-atomer, 6 H og 5 O på hver side.

I C finner jeg 2 C, 6 H og 7 O på venstre og høyre side.

Hvilken av disse skal jeg da velge, og på hvilket grunnlag?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Riktig svar er C.


Hvorfor?

Jo, fordi ved fullstending forbrenning er produktene våre [tex]CO_2[/tex] og [tex]H_2O[/tex], i tillegg må vi ha overskudd av [tex]O_2[/tex].
Hvis du ser på B så ser du at produktet ditt inneholder [tex]CO[/tex], dette betyr en ting, reaksjonen har kun hat en begrenset tilgang til [tex]O_2[/tex]

En enkel "huske regel": Er produktene [tex]H_2O[/tex] og [tex]CO_2[/tex], i tillegg til at det er en eksoterm reaksjon er det, den som er fullstendingforbrenning
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Kjemikern skrev:Riktig svar er C.


Hvorfor?

Jo, fordi ved fullstending forbrenning er produktene våre [tex]CO_2[/tex] og [tex]H_2O[/tex], i tillegg må vi ha overskudd av [tex]O_2[/tex].
Hvis du ser på B så ser du at produktet ditt inneholder [tex]CO[/tex], dette betyr en ting, reaksjonen har kun hat en begrenset tilgang til [tex]O_2[/tex]

En enkel "huske regel": Er produktene [tex]H_2O[/tex] og [tex]CO_2[/tex], i tillegg til at det er en eksoterm reaksjon er det, den som er fullstendingforbrenning
Ja, selvfølgelig(!!!), dette vet jeg jo. Takk for påminnelsen :D
Svar