Sentripetalapperat

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, lurer litt på hvordan jeg finner vinkelen snora danner med røret i noe som minner om et sentripetalapperat.
Informasjonen jeg har er at de to kulene veier 0,050 kg og 0,040 kg.
Jeg lurer også på hvordan jeg finner snorstramningen.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Hei, lurer litt på hvordan jeg finner vinkelen snora danner med røret i noe som minner om et sentripetalapperat.
Informasjonen jeg har er at de to kulene veier 0,050 kg og 0,040 kg.
Jeg lurer også på hvordan jeg finner snorstramningen.
Har du en tegning eller en figur du kan legge til?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Hei, lurer litt på hvordan jeg finner vinkelen snora danner med røret i noe som minner om et sentripetalapperat.
Informasjonen jeg har er at de to kulene veier 0,050 kg og 0,040 kg.
Jeg lurer også på hvordan jeg finner snorstramningen.
Har du en tegning eller en figur du kan legge til?
Hvordan gjør jeg det?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:
Dolandyret skrev:
Gjest skrev:Hei, lurer litt på hvordan jeg finner vinkelen snora danner med røret i noe som minner om et sentripetalapperat.
Informasjonen jeg har er at de to kulene veier 0,050 kg og 0,040 kg.
Jeg lurer også på hvordan jeg finner snorstramningen.
Har du en tegning eller en figur du kan legge til?
Hvordan gjør jeg det?
Under der du skriver innlegg, så kan du laste opp vedlegg. Ta et bilde av figuren, legg det inn på pc'en og last opp bildet hit. Evt. last det opp på imgur/ta bilde med gyazo og del linken.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Gjest

Hvordan gjør jeg det?[/quote]

Under der du skriver innlegg, så kan du laste opp vedlegg. Ta et bilde av figuren, legg det inn på pc'en og last opp bildet hit. Evt. last det opp på imgur/ta bilde med gyazo og del linken.[/quote]

Bare ta å google sentripetalapperat og se på bildene. Bilde nr. 2 er ca. det samme som jeg ser på i oppgaven
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Gjest skrev:Bare ta å google sentripetalapperat og se på bildene. Bilde nr. 2 er ca. det samme som jeg ser på i oppgaven
Denne: https://goo.gl/l3nwBu ?

Og all informasjonen du har er massen til kulene? Uten en fart dannes det ingen vinkel.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Dette blir litt rotete som vanlig, men Jeg har funnet kreftene som virker på begge kulene og funnet vinkelen du spurte etter:
image.jpeg
image.jpeg (1.66 MiB) Vist 10170 ganger
Gjest

Romstofftid skrev:Dette blir litt rotete som vanlig, men Jeg har funnet kreftene som virker på begge kulene og funnet vinkelen du spurte etter:
image.jpeg
Kan jeg bare spørre hvordan du vet at snordraget er det samme for $S_a$ og $S_b$?
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Gjest skrev:
Romstofftid skrev:Dette blir litt rotete som vanlig, men Jeg har funnet kreftene som virker på begge kulene og funnet vinkelen du spurte etter:
image.jpeg
Kan jeg bare spørre hvordan du vet at snordraget er det samme for $S_a$ og $S_b$?
Jeg er FY2-elev, og i oppgaver som er beregnet på "oss" gjør vi ofte antagelsen at snorkraften er lik. Man gjør forutsetningene at man ikke har friksjon i glassrøret og at snormassen er mye mindre enn massen til kulene. Men igjen jeg er bare elev, og det kan godt tenkes at oppgaven er løst feil ;-)
Gjest

Romstofftid skrev:
Gjest skrev:
Romstofftid skrev:Dette blir litt rotete som vanlig, men Jeg har funnet kreftene som virker på begge kulene og funnet vinkelen du spurte etter:
image.jpeg
Kan jeg bare spørre hvordan du vet at snordraget er det samme for $S_a$ og $S_b$?
Jeg er FY2-elev, og i oppgaver som er beregnet på "oss" gjør vi ofte antagelsen at snorkraften er lik. Man gjør forutsetningene at man ikke har friksjon i glassrøret og at snormassen er mye mindre enn massen til kulene. Men igjen jeg er bare elev, og det kan godt tenkes at oppgaven er løst feil ;-)
Jau jeg har jo vært fysikk 2 elev en gang jeg også (men ikke en så veldig god en) så jeg er helt med på slike "åpenbare" antagelser som at kula går i en perfekt sirkelbane med konstant banefart (selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor du skriver opp summen av kreftene på B uten å bruke det videre), men det var bare at da jeg leste det du hadde skrevet så slo ikke dette med snorkraften meg som noe umiddelbart åpenbart.
Grunnen til det er at kulene har ulik masse og ulik vinkel med stanga og når man får oppgitt massen og skal finne vinkelen så er vel ikke dette slike "åpenbare" antagelser man kan gjøre. Snorkraften er jo en direkte konsekvens av tyngdekraften som trekker på kulene. I regnestykket ditt avhenger vinkelen alpha kun av de to konstantene som er tyngekraften til B og A og det virker litt rart for meg at avstanden mellom A og B ikke påvirker vinkelen som dannes og snorkraften som trekker på B.
Nå igjen var jeg aldri noen stormester i fysikk så jeg sier ikke at du tar feil, jeg bare ønsket å få vite hvorfor tankegangen min eventuelt var gal så jeg kunne rette opp i den.
Romstofftid
Cayley
Cayley
Innlegg: 60
Registrert: 07/03-2015 08:14

Du har sikkert rett i det du sier, som sagt jeg er bare FY2-elev. Det hender jeg svarer på tråder her, og det er fordi jeg setter stor pris på at andre svarer på trådene jeg starter. Jeg kan ikke komme med en fasit slik en lektor/fagperson kan, men jeg kommer med et forslag på en mulig løsning. Hvis det er feil så er det jo ikke verre enn at noen andre kommer med et annet forslag, slik jeg har sett mange ganger i ulike tråder. Det er jo bare fint. :-)

I den første posten spør vedkommende om kreftene som virker, og jeg prøver å si noe om at på kule A er summen av kreftene 0, men at dette ikke gjelder for kule B. Jeg bruker så dette for å finne kreftene på B, fordi jeg antar at snorkraften er den samme. Hvorvidt jeg lykkes i dette er usikkert. Dette er kun ment som mine rotete notater som trådstarter kan bruke til det han/hun vil for å lage en egen og muligens bedre løsning på oppgaven.
fysikk

Her er det noen som har løst en oppgave som ligner VELDIG. Det er i alle fall samme masse på kulene:

https://www.youtube.com/watch?v=K4iGQqbOrDQ
Gjest

Romstofftid skrev:Du har sikkert rett i det du sier, som sagt jeg er bare FY2-elev. Det hender jeg svarer på tråder her, og det er fordi jeg setter stor pris på at andre svarer på trådene jeg starter. Jeg kan ikke komme med en fasit slik en lektor/fagperson kan, men jeg kommer med et forslag på en mulig løsning. Hvis det er feil så er det jo ikke verre enn at noen andre kommer med et annet forslag, slik jeg har sett mange ganger i ulike tråder. Det er jo bare fint. :-)

I den første posten spør vedkommende om kreftene som virker, og jeg prøver å si noe om at på kule A er summen av kreftene 0, men at dette ikke gjelder for kule B. Jeg bruker så dette for å finne kreftene på B, fordi jeg antar at snorkraften er den samme. Hvorvidt jeg lykkes i dette er usikkert. Dette er kun ment som mine rotete notater som trådstarter kan bruke til det han/hun vil for å lage en egen og muligens bedre løsning på oppgaven.
Alright takk for svar :)
Gjest

fysikk skrev:Her er det noen som har løst en oppgave som ligner VELDIG. Det er i alle fall samme masse på kulene:

https://www.youtube.com/watch?v=K4iGQqbOrDQ
Bra funn. Jeg ville sagt dette var så og si nøyaktig det samme som romstofftid skrev. Jeg har også funnet ut hvorfor jeg var så forvirret, og det skyldes at jeg ikke oppdaget at kulene var festet til samme tråd da. Nå gir det plutselig litt mer mening :wink: :). Falsk alarm.
Svar