Hvorfor er svovelsyre vanntiltrekkende?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Stimorolextra

Ja, overskriften sier vel det meste... :)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

La oss se hva som skjer når svovelsyre reagerer med vann :)


[tex]H_2SO_4 \: +\: H_2O\: \rightarrow HSO_4^-+H_3O^+[/tex]

Videre:

[tex]HSO_4^-\: +\: H_2O\rightarrow SO_4\: ^{2-}+H_3O^+[/tex]


Kanskje har du noen prøvd å tilsette konsentrert svovelsyre i vann, og sett at reaksjonen er veldig eksotermisk(Får temperaturen i løsningen til å komme godt over 100C). Affintetet til svovelsyre er så sterk, at den vil rive i stykker hydrogen og oksygen bindinger i andre forbindelser, som f.eks. [tex]H_2O[/tex].

Man bør ha stor respekt for syren :D
stimorolextra

Kjemikern skrev:La oss se hva som skjer når svovelsyre reagerer med vann :)


[tex]H_2SO_4 \: +\: H_2O\: \rightarrow HSO_4^-+H_3O^+[/tex]

Videre:

[tex]HSO_4^-\: +\: H_2O\rightarrow SO_4\: ^{2-}+H_3O^+[/tex]


Kanskje har du noen prøvd å tilsette konsentrert svovelsyre i vann, og sett at reaksjonen er veldig eksotermisk(Får temperaturen i løsningen til å komme godt over 100C). Affintetet til svovelsyre er så sterk, at den vil rive i stykker hydrogen og oksygen bindinger i andre forbindelser, som f.eks. [tex]H_2O[/tex].

Man bør ha stor respekt for syren :D
Tusen takk! :D
honduars

Kjemikern skrev:La oss se hva som skjer når svovelsyre reagerer med vann :)


[tex]H_2SO_4 \: +\: H_2O\: \rightarrow HSO_4^-+H_3O^+[/tex]

Videre:

[tex]HSO_4^-\: +\: H_2O\rightarrow SO_4\: ^{2-}+H_3O^+[/tex]


Kanskje har du noen prøvd å tilsette konsentrert svovelsyre i vann, og sett at reaksjonen er veldig eksotermisk(Får temperaturen i løsningen til å komme godt over 100C). Affintetet til svovelsyre er så sterk, at den vil rive i stykker hydrogen og oksygen bindinger i andre forbindelser, som f.eks. [tex]H_2O[/tex].

Man bør ha stor respekt for syren :D
Angående sterke syrer osv. La oss ta for oss et scenario der en elev får syre på huden sin. Hvorfor bør man egentlig skylle med vann? Jeg trodde denne regelen gjaldt: Syre i vann går ann, men vann i syre er uhyre. Man tilsetter jo vann i syren når man skiller? er ikke det ganske farlig? takk på forhånd for oppklaring :)
Justarandomguy

Det jeg kan tenke meg er at vannmolekylene nøytraliserer det sure. Så hvis du har syre på huden min, så er det basically H3O+ ioner, som blir nøytralisert, H3O+ ioner + H2O... noen vær så snill rett på meg hvis jeg har feil, dette er bare noe jeg antar
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

honduars skrev:
Angående sterke syrer osv. La oss ta for oss et scenario der en elev får syre på huden sin. Hvorfor bør man egentlig skylle med vann? Jeg trodde denne regelen gjaldt: Syre i vann går ann, men vann i syre er uhyre. Man tilsetter jo vann i syren når man skiller? er ikke det ganske farlig? takk på forhånd for oppklaring :)
Når det gjelder utsagnet: "Syre i vann går ann, men vann i syre er uhyre." snakker man generelt om tettheten deres. Svovelsyre har en tetthet på 1,84 g/cm^3. Tilsetter du vann i syre vil den først presse syren ned også pga. dens tetthet vil den kommer "over" vannet, og dette fører til at syren noengang spruter ut.

Som du vet så er pH avhengig av konsentrasjon, da du tilsetter vann så øker vi pH-verdien i syren(oppnår en lavere konsentrasjon). Syren blir ikke fullstendig nøytralisert, men den blir veldig svak.

Da vi jobbet med store mengder svovelsyre i labben, hadde vi en liten boks med både fast og flytende kalsium. En ulykke og vi strødde over kalsiumet på det stedet. Den vil nøytralisere syren ganske godt.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

@Kjemikern: Jeg lar meg stadig imponere over dine kjemikunnskaper. Det virker som du har stålkontroll og vel så det! Tør jeg spørre hvilken utdannelse du har innen kjemi?

PS: Selv om dette forumet primært er for matematikk er det jo kjempeflott at vi har slike ressurser som deg og janhaa i kjemi også!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

plutarco skrev:@Kjemikern: Jeg lar meg stadig imponere over dine kjemikunnskaper. Det virker som du har stålkontroll og vel så det! Tør jeg spørre hvilken utdannelse du har innen kjemi?

PS: Selv om dette forumet primært er for matematikk er det jo kjempeflott at vi har slike ressurser som deg og janhaa i kjemi også!

Tusen takk. Jeg er fortsatt student ved universitetet(har en bachelor i kjemi(organisk kjemi)), nå driver jeg å fordyper meg innenfor fysikalsk organisk kjemi.

JEG lar meg imponere av dine matematiske kunnskaper, måte du fremlegger bevisene og uttrykker deg matematisk er fantastisk.
Gjest

Kjemikern skrev: Da vi jobbet med store mengder svovelsyre i labben, hadde vi en liten boks med både fast og flytende kalsium. En ulykke og vi strødde over kalsiumet på det stedet. Den vil nøytralisere syren ganske godt.
Snakker vi her om ulykker som ikke er forbundet med søl på kropp? Jeg har alltid trodd at det er en generell dårlig idé å forsøke å nøytralisere syren med base ettersom det fort kan gå galt og slå ut andre veien (og et par andre ting), men kan hende jeg tar feil.

Angående hvorfor vi skyller med vann vil jeg gjerne prøve å supplere med at vann generelt sett er et veldig sikkert stoff i tillegg til at det er lett tilgjengelig overalt (i alle fall her i Norge). Dette betyr at dersom du er uheldig å søler noe dritt på deg og ikke vet helt hva man skal gjøre er det mye bedre å bare skylle med vann øyeblikkelig enn å lete frem sikkerhetsdatablad eller håpe at sidemannen har et godt råd. Når det gjelder syreskader, brannskader og mye annen førstehjelp man gjør "i felten" er det viktigste ofte å reagere raskt.

En annen grunn (hvis det stemmer) er poenget mitt ovenfor med at for mye vann ikke kan skade deg mens en god dose for mye base vil være svært destruktivt og faktisk ødelegge mer enn det hjelper deg.
Det som gjør at vann i syre er farlig er at vannet koker når det treffer overflaten på syren og dermed får man syresprut fra støtkok som ikke er mye morro, men det handler (som kjemikern påpeker) om et mengdeforhold. Har man mye mer vann (og rennende) enn du har sølt syre så vil aldri denne varmeutviklingen få lov til å finne sted.
Faktisk hadde jeg senest for to uker siden et eksperiment der hvor vi helte nettopp vann direkte ned i HCl, og det gikk helt fint fordi vi helte vannet langs glassveggen på reagensrøret slik at det silte seg inn i syren istedenfor å legge seg på overflaten.

Faktisk er det eneste jeg kommer på (selv om det sikkert er andre områder også) som man aldri skal helle (store mengder) vann på er vel fett og oljebrann (da får du bare en stor flammesøyle)
Svar