NMR-spekteret til etan

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Jeg har nå sett NMR-spekteret til etan, og det er noe jeg ikke helt klarer å forstå. Det at det bare er 1 topp sier jo seg selv i og med at det bare er et miljø (CH3 og CH3 er like). Men burde ikke denne ene toppen være spaltet opp i 4 deltopper siden det er 3H på naboatomet? Eller er det slik at man ikke tenker sånn i og med at det bare er et miljø? 1 deltopp står jo for 0H på naboatomet......
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Jeg har nå sett NMR-spekteret til etan, og det er noe jeg ikke helt klarer å forstå. Det at det bare er 1 topp sier jo seg selv i og med at det bare er et miljø (CH3 og CH3 er like). Men burde ikke denne ene toppen være spaltet opp i 4 deltopper siden det er 3H på naboatomet? Eller er det slik at man ikke tenker sånn i og med at det bare er et miljø? 1 deltopp står jo for 0H på naboatomet......

[tex]CH_3-CH_3[/tex], hvis du vrir molekylet 180 grader, ser du igjen det samme molekylet. Med andre ord begge sider er like, ergo vi ser kun ett miljø med et integral på 6

Tilleggsspørsmål; Hvor mange miljøer finner du i 3-metylpentan, og 1,2-dimetylpropan?
Svar