Hvor lenge vil kulen være i luften?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
krisan
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 08/10-2015 19:29

En kule skytes med startfart 30 m/s i retning 25 grader i forhold til det horisontale underlaget. 50 meter unna står en vertikal vegg.

a) hvor lenge vil kulen være i luften?

b) Hvor høyt på veggen vil kulen treffe?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Dekomponer først farten til gjenstanden i x- og y-retning for så å løse likningen $ v_0*t- \frac 12 gt^2 = 0$. X-verdien som er ulik null vil være det du er ute etter. Startfarten er også i y-retning.

På b må du først finne startfarten i x-retningen og finne tiden når den har nådd 50 meter. Sett deretter inn t-verdien inni funksjonen som angir høyden over bakken.
krisan
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 08/10-2015 19:29

Tusen hjertelig takk for hjelp, men jeg tror vi må ta ned et nivå for fysikk er rimelig nytt for meg. Litt mellomregning hadde vært ypperlig, :oops:
Gjest

hva forstår du ikke?
krisan
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 08/10-2015 19:29

jeg er ikke så stø i ligninger så jeg lurer hva jeg skal gjøre etter jeg har dekomponert farten i y og x retning. prøvde å benytte meg av formelen men fikk ikke noen fornuftige svar.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

krisan skrev:jeg er ikke så stø i ligninger så jeg lurer hva jeg skal gjøre etter jeg har dekomponert farten i y og x retning. prøvde å benytte meg av formelen men fikk ikke noen fornuftige svar.
[tex]t=\frac{-v_0\pm \sqrt{v_0^2+2as}}{a}[/tex], der [tex]a=-g=-9.81m/s^2[/tex] p.g.a positiv retning oppover

Samme likning (løst m.h.p t)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar