Funksjonsutrykk til tireringskurver

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Honduars

Hei, jeg lurer på om det er hensiktsmessig evt. lett å finne funksjonsutrykket til tireringskurver. Det hadde vært litt hjelpsom fordi da kan jeg bare dobbelderivere funksjonen og finne vendepunktet som igjen er er ekvivalenspunktet.


Finnes det en måte å gjøre dette på? Finnes det foresten en generell måte å finne funksjonsutrykket til grafer på? Hva er den minste informasjonen du trenger? Siden det er snakk om kurver er d vel litt annerledes enn å bruke at [tex]ax^2+bx+c[/tex] for andregradslikning.

Takk på forhånd
Gjest

Jeg har nok ikke svaret på dette, men jeg kan hjelpe deg litt på vei. Ønsker man å tilpasse en kurve til datapunkter høyere enn første grad (dvs. rett linje) bruker man ofte en datamaskin. Hvis man ikke ønsker å bruke en datamaskin (av en eller annen sær grunn) så finnes det flere ulike teknikker til å tilpasse funksjoner ut fra datapunkter. Dette kalles interpolering og en slik metode er f.eks. lagrange. (Dette er teknikker som også datamaskinen bruker, men den gjør det så klart mye fortere)

Snakker vi derimot om litt enklere funksjoner som 1. og 2. grads tror jeg det er litt mer sånn som du bare tar på sparket. Avhengig av hvilken type informasjon du har på forhånd så gjelder det som oftest å finne nullpunkt, krysning med y-aksen, topp-/bunnpunkt og slike ting ved å være litt kreativ.
Jeg er ikke helt sikker på hvor mye informasjon du må ha og hvilken, men jeg vet at du trenger å finne et funksjonsuttrykk med 3 ukjente konstanter og da trenger du 3 ligninger. Enten leser du av info på graf eller fra datapunkt. Numeriske metoder (som lagrange) fungerer selvfølgelig også for 1. og 2. grad dersom du MÅ ha en metode.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Hva i alle dager skal du med funksjonsuttrykket til en titreringskurve? MYE mer hensiktsmessig å lese av kurven/ regne seg fram til ekvivalenspunktet.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
honduars

Gjest: takker, skal skjekke d nå :)

Drezky: Jeg må å utforske alternativene mine, og det å finne en tilnærmet funksjon hadde vært konge
Svar