Syrer og baser

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg bare lurer på hvordan jeg vet hvilke baser som er sterkest? Har enn oppgave hvor jeg skal ordne basene ut fra basestyrke: CO3(nede) 2-(oppe), HCOO- og HSO4(nede)-.
Noen som kan hjelpe meg med dette? :)

Det samme gjelder egentlig også syrer, hvordan vet jeg hvilke som er sterkest?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Jeg bare lurer på hvordan jeg vet hvilke baser som er sterkest? Har enn oppgave hvor jeg skal ordne basene ut fra basestyrke: CO3(nede) 2-(oppe), HCOO- og HSO4(nede)-.
Noen som kan hjelpe meg med dette? :)

Det samme gjelder egentlig også syrer, hvordan vet jeg hvilke som er sterkest?
Skjekk de respektive base- og syrekonstantene.
Slå opp i en tabell : [tex]k_b\:og\:k_a[/tex]
Men i denne oppgaven kan du også se hvilke av disse som er den sterkeste,, tenk på konjugate syre eller base..
Hva vet du om f.eks. den konjugate syren til [tex]HSO_4^-[/tex], og hva forteller denne informasjonen deg?
Greit?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Er den konjugate syren det samme som den korresponderende syren? (Har ikke hørt om konjugat syre før). I så fall er den jo H2SO4. Vet at dette er en sterk syre, men betyr dette at basen er svak?
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:Er den konjugate syren det samme som den korresponderende syren? (Har ikke hørt om konjugat syre før). I så fall er den jo H2SO4. Vet at dette er en sterk syre, men betyr dette at basen er svak?
Helt riktig det du sier nå.(Ja konjugat=korresponderende)
Hvis vi vet at [tex]{\color{Blue} {H_2SO_4}}+{\color{Red} {H_2O}}\rightarrow {\color{Blue} {HSO_4^-}}+{\color{Red} {H_3O^+}}[/tex]
Vi forutsetter 100 % protolyse. Av autoprotolyse har vi at
[tex]\left [ OH^- \right ]\left [ H_3O^+ \right ]=1.0*10^{-14}M^2=K_b*K_a=K_w[/tex]
Sammenhengen vi får ut fra formelen er at konsentrasjonen av oksoniumioner og hydroksidioner er omvendt proporsjonale. Det betyr at dersom vi har en sterk syre (veldig høy syrekonstant [tex]k_a[/tex], må det bety at den konjugate basen må ha en veldig liten [tex]k_b[/tex].
Klarer du resten nå? :D
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjest

Okay tusen takk nå forstår jeg det! :D
Svar