Er aminosyrer faste stoff ved romtemp?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Løser en eksamensoppgave som lyder slik "undersøk om denne påstanden er sann: Aminosyrer er faste stoff ved romtemperatur". Hvordan skal jeg undersøke det? Jeg har jo ikke noe tabell over kokepunktene til aminosyrer.
Generelt er det jo slik at de større molekyler er, de høyere kokepunkt har de pga vdW (?). Aminosyrene er jo ikke særlig store. Det er vel også slik at hydrogenbindinger fører til høyere kokepunkt?
Hvordan ville dere tenkt på denne oppgaven?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Jeg ville først og fremst tenkt på kroppen min. Er aminosyrene i kroppen min faste?

Så kan du tenke deg, hva er smeltepunktet på de enkleste syrene? De fleste av dem er løselige ved 25 grader. Ergo nei den er flytende

Hvis du har flere spørsmål, så bare post de under istedenfor å lage ny tråd hvergang
stimorolextra

Kjemikern skrev:Jeg ville først og fremst tenkt på kroppen min. Er aminosyrene i kroppen min faste?

Så kan du tenke deg, hva er smeltepunktet på de enkleste syrene? De fleste av dem er løselige ved 25 grader. Ergo nei den er flytende

Hvis du har flere spørsmål, så bare post de under istedenfor å lage ny tråd hvergang
Men fasiten sier at de er faste ved romtemperatur?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Da snakker vi om aminosyrer som ikke er løst i vann heller.
Og da er det helt korrekt som fasiten sier at de er faste, dette kommer av at [tex]COO^-[/tex] bindingen, og [tex]NH_4^+[/tex] tendes til å skape ioniske bindinger, akkurat som salter.
stimorolextra

Kjemikern skrev:Da snakker vi om aminosyrer som ikke er løst i vann heller.
Og da er det helt korrekt som fasiten sier at de er faste, dette kommer av at [tex]COO^-[/tex] bindingen, og [tex]NH_4^+[/tex] tendes til å skape ioniske bindinger, akkurat som salter.
Ok, tusen takk! :)
Svar