biokjemi

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hjelpes

Har noe jeg sliter med:
"Ta for deg C-atomet i C=O-gruppen i acetyl-CoA. Følg dette C-atomet rundt i Krebs-syklusen. Hvor mange runder går det før dette C-atomet spalte av som CO2?"
Jeg antar at det er dette C-atomet som festes øverst på sitronsyren (men hvordan vet jeg det helt sikkert?), og så ser jeg at etter en rune så vil den sitte på C nr. 3 ovenfra. Dette blir spaltet av fra isositronsyren. Er veldig usikker på om det er riktig? Da har den gått 1 1/4 runde, men riktig svar skal jo være to.
"Ta for deg C-atomet i CH3-gruppen i acetyl-CoA. Undersøk det samme som i oppgaven ovenfor"
Her antar jeg at C-atomet plasseres som nummer 2 ovenfra i sitronsyren, og etter en runde er det plassert som det nest nederste. Fasiten sier at svaret skal bli 4 runder, men jeg har vanskelig for å finne ut av det....
hjelpes

Ingen som vet? :(
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Svar