Eksamensoppgaver i andre fag

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
eksamensarkiv.net

Hei, jeg ville bare tipse om at vår nye hjemmeside har eksamener og løsningsforslag i realfagene. Om det er interesse kan dere sjekke det ut. eksamensarkiv.net heter siden og forumet drives av sivilingeniører. Helt gratis :) :roll:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tenkte jeg skulle gi det en sjanse, men da jeg registrerte meg, fikk jeg bare en "tilbakestill passord"-epost, i stedet for epost-validering for registrering. Første bug-rapport? :)

EDIT: Annen bug: På den skjermen der man skriver inn nytt passord (siden jeg først er der) viser passordet i klartekst når man skriver det inn. Skjerpings! Bruk heller

Kode: Velg alt

<input type="password" ...>
i stedet for "text"-typen.
Bilde
Gjest

Med mindre du/dere har fått tillatelse fra administrator/vaktmester synes jeg dette er ganske smakløs promotering.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest: Jeg er tildels enig, men i signaturen min finner du også en link til min egen tjeneste. Jeg tror imidlertid det ikke blir spesielt uglesett da det er en fullstendig gratis tjeneste, og man prøver ikke å selge noe.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Gjest: Jeg er tildels enig, men i signaturen min finner du også en link til min egen tjeneste. Jeg tror imidlertid det ikke blir spesielt uglesett da det er en fullstendig gratis tjeneste, og man prøver ikke å selge noe.
Det jeg synes er større grunn til å uglese er at de stjeler innhold fra matematikk.net slik som her: http://eksamensarkiv.net/wp-content/upl ... st_los.pdf og her http://eksamensarkiv.net/wp-content/upl ... ar_eks.pdf

Ytterst, ytterst ugreit synes jeg.

Jeg mener det er helt greit med en lenke til løsningsforslaget på matematikk.net sine sider, ikke at det blir stjålet rått og rehostet av andre.
Gjest

Aleks855 skrev:Gjest: Jeg er tildels enig, men i signaturen min finner du også en link til min egen tjeneste. Jeg tror imidlertid det ikke blir spesielt uglesett da det er en fullstendig gratis tjeneste, og man prøver ikke å selge noe.
Det spørs om du har fått lov av adming eller ikke du også da ikke sant?
For å være ærlig har jeg alltid vært lite begeistret over din og tom andre sin selv promotering(Dersom dere ikke har fått lov!), men jeg lot være å si noe i ditt tilfelle fordi du har gitt så mye til forumet(og tom var det ikke vits i å kommentere ettersom han ødela for seg selv). Selv om jeg er overbevist om at det er flere grunner til at du lager videoene synes jeg det beviser intensjonen og rettferdiggjør (i noe grad) promoteringen når du har lagt så mye fritid inn i forumet for å hjelpe andre.

Problemet er ikke at de som promoterer seg tjener penger (fordi det vil det sannsynligvis bli svært lite av), men de utnytter det jeg synes er en urettferdig snarvei til å få oppmerksomhet og trafikk til siden sin. Urettferdig fordi personene oppnår samme trafikk til siden sin for mye mindre innsats. På samme vis kunne jeg lett fått 100 venner/følgere/abonnenter på facebook, instagram eller youtube dersom jeg kunne promotere min egen kanal fra en eksisterende og populær kanal som Cristiano Ronaldo, Selena Gomez eller Pewdiepie.
Indirekte kan dette også føre til penger, men det er nå en egen sak.
Igjen, dette er ikke noe kjempe problem, men jeg mener det er smakløst.

Hvis det er blitt bevilget tillatelse har jeg ikke noe imot promoteringen overhodet.
Gjest

Vaktmester skrev: Det jeg synes er større grunn til å uglese er at de stjeler innhold fra matematikk.net slik som her: http://eksamensarkiv.net/wp-content/upl ... st_los.pdf og her http://eksamensarkiv.net/wp-content/upl ... ar_eks.pdf
Jeg skulle til å spørre hva som får deg til å tro at de stjeler når det bare er en kopi av eksamen, men så la jeg merke til at de ikke har klart å fjerne logoene til matematikk.net engang. hahahaha :lol:
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Gjest skrev:
Aleks855 skrev:Gjest: Jeg er tildels enig, men i signaturen min finner du også en link til min egen tjeneste. Jeg tror imidlertid det ikke blir spesielt uglesett da det er en fullstendig gratis tjeneste, og man prøver ikke å selge noe.
Det spørs om du har fått lov av adming eller ikke du også da ikke sant?
For å være ærlig har jeg alltid vært lite begeistret over din og tom andre sin selv promotering(Dersom dere ikke har fått lov!), men jeg lot være å si noe i ditt tilfelle fordi du har gitt så mye til forumet(og tom var det ikke vits i å kommentere ettersom han ødela for seg selv). Selv om jeg er overbevist om at det er flere grunner til at du lager videoene synes jeg det beviser intensjonen og rettferdiggjør (i noe grad) promoteringen når du har lagt så mye fritid inn i forumet for å hjelpe andre.

Problemet er ikke at de som promoterer seg tjener penger (fordi det vil det sannsynligvis bli svært lite av), men de utnytter det jeg synes er en urettferdig snarvei til å få oppmerksomhet og trafikk til siden sin. Urettferdig fordi personene oppnår samme trafikk til siden sin for mye mindre innsats. På samme vis kunne jeg lett fått 100 venner/følgere/abonnenter på facebook, instagram eller youtube dersom jeg kunne promotere min egen kanal fra en eksisterende og populær kanal som Cristiano Ronaldo, Selena Gomez eller Pewdiepie.
Indirekte kan dette også føre til penger, men det er nå en egen sak.
Igjen, dette er ikke noe kjempe problem, men jeg mener det er smakløst.

Hvis det er blitt bevilget tillatelse har jeg ikke noe imot promoteringen overhodet.
Det er helt klart valid skepsis du har.

Jeg vet ikke hva slags grunner du mener jeg har, men jeg kan i alle fall formidle at utover det å hjelpe andre (som er hovedhensikten), så får jeg en god del tilbakemeldinger som varmer helt utrolig mye. Når noen legger igjen kommentar som "du redda eksamenen min" og "jeg fikk 6 i matte og kan gå medisin", og krediterer mine videoer, så er det nesten en tårevåt affære å lese. Og grunnen til at alt er gratis, er fordi slike tilbakemeldinger er all den valuta jeg trenger. Jeg har en solid heltidsjobb som software-utvikler, og har derfor ingen trang til å legge videoene bak en paywall.

Jeg er imidlertid YouTube-partner, som betyr at jeg får noen øre hver gang noen ser en video uten å blokkere annonser. Disse pengene bruker jeg til å betale for webhotellet der UDL ligger, og det går ca. opp i opp.

Jeg får noen donasjoner her og der, og dette står bare og ruger. Sist jeg brukte av den kontoen var for å kjøpe et nytt tegnebrett som brukes til å lage videoene.

Det stemmer at jeg får en god del trafikk av å linke til mine egne videoer på dette forumet, og det har jeg aldri lagt skjul på. Men jeg linker til videoer som faktisk er relevante for det som blir spurt om; dette i stedet for å skrive det, som ville tatt vesentlig lengre tid. I tillegg er det mange repeterte spørsmål, så det er greit å kunne henvise.

Når det gjelder tillatelse, så har jeg egentlig aldri spurt om lov for å være ærlig, men både Vaktmester og Administrator (Kenneth) har lagt igjen varme kommentarer, og til syvende og sist, så har vi samme mål; å tilby gratis matematikk-kompetanse til hvem enn som måtte ønske det.
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Når det gjelder tillatelse, så har jeg egentlig aldri spurt om lov for å være ærlig, men både Vaktmester og Administrator (Kenneth) har lagt igjen varme kommentarer, og til syvende og sist, så har vi samme mål; å tilby gratis matematikk-kompetanse til hvem enn som måtte ønske det.
Jeg kan bekrefte at du er på godsiden vår :-) Jeg tenker at promoteringen av UDL.no ikke hadde vært greit dersom siden inneholdt kun strikkeoppskrifter (til tross for dine betydelige bidrag på forumet), men ettersom det UDL.no er superrelevant for hovedmålgruppen til matematikk.net er det mer enn greit.
Svar