Atomfysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
får tårer av fysikk

Oppgave 1, a) Et foton har energien E=3,978*10^-19 J. Hva er frekvensen i Hz, og fotonet i nm?
b) En laserpistol som sender ut lys med bølgelengden 730nm, har effekten 0,60mW. Hvor mange fotoner blir sendt ut hvert sekund?

vil ha svar med fremgangsmåte slik at jeg skjønner hvordan man skal gjøre det. Prøver å øve til eksamen sliter sikkelig med å forstå hva som står i boka, hvis dere har en bra link sett det under :D
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

får tårer av fysikk skrev:Oppgave 1, a) Et foton har energien E=3,978*10^-19 J. Hva er frekvensen i Hz, og fotonet i nm?
b) En laserpistol som sender ut lys med bølgelengden 730nm, har effekten 0,60mW. Hvor mange fotoner blir sendt ut hvert sekund?

vil ha svar med fremgangsmåte slik at jeg skjønner hvordan man skal gjøre det. Prøver å øve til eksamen sliter sikkelig med å forstå hva som står i boka, hvis dere har en bra link sett det under :D
1a)
Vi har sammenhengen E=hf hvor h er planck's konstant([tex]6.63*10^{-34}[/tex]).
Da er det egentlig bare å fylle inn.

[tex]3.978*10^{-19}=6.63*10^{-34}*f[/tex]

[tex]f=\frac{3.978*10^{-19}}{6.63*10^{-34}}[/tex]

(Har ikke kalkulator med meg atm, men det er bare å slå det inn).

1b)
Denne kan du få prøve selv :)
Noen hint:
Start med å finne frekvensen: [tex]f=\frac{c}{\lambda}[/tex]
Finn deretter energien til disse fotonene: [tex]E=hf[/tex]
Så gjenstår det bare å finne ut hvor mange fotoner som blir sendt ut ved en effekt på [tex]60mW=60*10^{-3}J/s[/tex], og siden vi her regner med tiden 1s, har vi [tex]60mW/s=60*10^{-3}J[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar