Atomfysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
AMAM

b) Bruk bohrs modell for hydrogenatomet til å beregne ioniserings energien til hydrogenatomet.

Elektroner med energien 2,072*10^-18J kolliderer med hydrogenatomer i grunntilstanden.
c) Vis ved regning hvilke energinivåer elektroner i hydrogenatomene kan bli eksistert til?
d) Hvor mange ulike spektrallinjer kan vi få av disse kollisjonene og vis hvilke de er?

Vil ha svar med fremgangsmåte slik at jeg skjønner hvordan man skal gjøre det. Prøver å øve til eksamen sliter sikkelig med å forstå hva som står i boka, hvis dere har en bra link sett det under :D
Gjest

AMAM skrev:b) Bruk bohrs modell for hydrogenatomet til å beregne ioniserings energien til hydrogenatomet.

Elektroner med energien 2,072*10^-18J kolliderer med hydrogenatomer i grunntilstanden.
c) Vis ved regning hvilke energinivåer elektroner i hydrogenatomene kan bli eksistert til?
d) Hvor mange ulike spektrallinjer kan vi få av disse kollisjonene og vis hvilke de er?

Vil ha svar med fremgangsmåte slik at jeg skjønner hvordan man skal gjøre det. Prøver å øve til eksamen sliter sikkelig med å forstå hva som står i boka, hvis dere har en bra link sett det under :D
Sorry, men dette er en ganske standard oppgave om emnet så dersom du sitter fast på denne foreslår jeg at du prøver å lese en gang til..

f.eks. hva er ioniseringsenergi? hvis du ikke vet dette da sliter du. Men jeg kan ikke anta noe som helst.
[tex]E_\infty=lim_{n \to \infty}E_n=0[/tex]
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Gjest skrev:
AMAM skrev:b) Bruk bohrs modell for hydrogenatomet til å beregne ioniserings energien til hydrogenatomet.

Elektroner med energien 2,072*10^-18J kolliderer med hydrogenatomer i grunntilstanden.
c) Vis ved regning hvilke energinivåer elektroner i hydrogenatomene kan bli eksistert til?
d) Hvor mange ulike spektrallinjer kan vi få av disse kollisjonene og vis hvilke de er?

Vil ha svar med fremgangsmåte slik at jeg skjønner hvordan man skal gjøre det. Prøver å øve til eksamen sliter sikkelig med å forstå hva som står i boka, hvis dere har en bra link sett det under :D
Sorry, men dette er en ganske standard oppgave om emnet så dersom du sitter fast på denne foreslår jeg at du prøver å lese en gang til..

f.eks. hva er ioniseringsenergi? hvis du ikke vet dette da sliter du. Men jeg kan ikke anta noe som helst.
[tex]E_\infty=lim_{n \to \infty}E_n=0[/tex]

??? :shock: Den formodningen faller i negativ art hos meg

TS:

Ioniseringsenerigen som må tilføres vil tilsvare energiforskjellen mellom elektronent i grunntilstanden ([tex]n=1[/tex]) og elektronet vi har på nivå[tex]n=\infty[/tex].

Slik at : [tex]\Delta E=E_\infty-E_1=0-\frac{B}{1^2}=\frac{2,18aJ}{1}=2,18aj=2,18*10^{-18}J[/tex]


c) Elektroner kommer med [tex]E=2,072*10^{-18}J=2,072aJ[/tex]
og treffer elektronet i hydrogenatomet som har grunntilstanden-> [tex]n=1[/tex]
Slik at [tex][tex][/tex][tex]E_1->E_2-...E_1->E_4...E_1->E_n\leq 2,072aj[/tex]
[/tex]. Med en gang vi overskrider energien vil ikke elektronene kunne bli eksistert.

Bruk [tex]E=E_n-E_m=hf=B\left ( \frac{1}{m^2}-\frac{1}{n^2} \right ),B=2.18aJ[/tex]

d) Hva tenker du her? Viktig med teorikunnskaper her.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar