pH av syrer

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hjeelp

Hei!
Jeg øver til en kjemiprøve og sliter litt med regning av pH.
Jeg har regnet ut pH uten problemer før, men er litt usikker nå.

Hvordan regner jeg ut:

Regn ut pH-verdien i en 0,25 mol/L løsning Naf i vann. Prøvde å regne den ut, men fikk pH 2 eller noe ): Svaret i fasiten er 8,4. Tror jeg brukte feil formel. Ser aldri om det er sterk/svak base/Syre.

Regn ut pH-verdien i en 0,10 mol/L løsning av CH3COONa i vann. Fikk også feil her.

Kan noen vise meg hvordan man regner det ut steg for steg? Må nesten lære meg dette før prøven.

Takk på forhånd!
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Sett opp informasjonen din systematisk:


[tex]0.25M\:\:NaF(aq)[/tex]
[tex]pH=?[/tex]

[tex]NaF=Na^+(aq)+F^-(aq)[/tex]

Svak base: [tex]F^-(aq)+H_2O(l)<-->HF(aq)+OH^{-}(aq)[/tex]

[tex]k_b=\frac{\left [ HF \right ]\left [ OH^{-} \right ]}{\left [ F^{-} \right ]}[/tex]

Støkiometri:[tex]0.25M\:\:NAF\Leftrightarrow 0.25M\:\:Na^+\Leftrightarrow \:\0.25M\:F^{-}[/tex]

Tabell: [tex]k_a(HF)=6,3*10^{-4}[/tex]

[tex]k_b=\frac{k_w}{k_a}=\frac{1.0*10^{-14}M^2}{6.3*10^{-4}m}\approx1.6*10^{-11}M[/tex]

[tex]1.6*10^{-11}M=\frac{x*x}{0.25}\Rightarrow x\approx1.99*10^{-6}M[/tex]
[tex]pOH=-log\left ( \left [ OH^- \right ] \right )=-log(1.99*10^{-6})\approx5.7[/tex]
[tex]pH=14-pOH=14-5.8=8.2[/tex]


Noe tilnærming



Gjør tilsvarende på neste
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hjeelp

Nå gir det mening :D Tusen takk!
Svar