Løselighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, har en oppgave, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Bård rører ut en spatelspiss av et salt i rent vann. Det løser seg lett i vann og vannløsningen får blå farge ved tilsetting av BTB. Hvilket salt kan det være?
A) Kcl
B) caco3
C) k2co3
D) Nh3cl
steinein

Hei
Første steg er å finne ut hvilke salter som er lettløselige i vann, og deretter skal du utfra fargeopplysningen som er gitt i oppgaven avgjøre om hvilket salt det er.

Svaret blir: alle kalium, klor, og amoniakk er lettløselige, dermed må det være en av disse, opplysning 2 i oppgaven gir at ammoniakk, kalium vil gi en blålig farge når det løses sammen med btb, det vil si at saltet må være Kcl
Gjest

Men, fasiten sier k2co3 ??
steinein

Gjest skrev:Men, fasiten sier k2co3 ??
My bad, det er riktig som det står i fasit, grunnen er at K2CO3 er mye sterkere alkalisk salt en det KCl er.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Blå farge ved BTB indikerer at vi har en base tilstede. Ettersom $NH_3Cl$ er ingenting(prøver å lure deg ved at du skal tro det er $NH_4Cl$). Da vi løser [tex]K_2CO_3 \rightarrow 2K^++CO_3^{2-}[/tex]. Hint, hint, korresponderende basen til karbonsyre.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Ved å løse $KCl$ i vann, så vil vi få anionet til den sterke syren $HCl$, altså $Cl^-$. Da vi tilsetter BTB, vil dette gi en nøytral løsning med pH 7. Vi vil ikke observere blått, men heller grønt.
Gjest

Da tror jeg at jeg skjønner, takk til dere begge ;)
Svar