Kjemispørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

stimorolextra

Er det slik at man alltid får dannet vann når noe reagerer med oksygen (forbrenning)?
Jeg har en oppgave der jeg har oppgitt at arsin reagerer med oksygen og det blir dannet metallisk arsen. Kan jeg da ta forgitt at det blir dannet vann i tillegg?
stimorolextra

Hvordan kan jeg balansere denne på best mulig måte?
[tex]AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O[/tex]

Jeg ser jo at [tex]AsH_{3}[/tex] gir fra seg 3 elektroner og at oksygengass tar opp 2 elektroner. Da er jo 6 et felles multippel, men om jeg ganger halvreaksjonen til oksygengass med 3 så får jeg ikke tallet på oksygen til å stemme. Dette kan jeg selvsagt fikse på senere, men det ble litt tungvint. Noen som har forslag til hvordan jeg kan balansere den på best mulig måte?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Hvordan kan jeg balansere denne på best mulig måte?
[tex]AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O[/tex]

Jeg ser jo at [tex]AsH_{3}[/tex] gir fra seg 3 elektroner og at oksygengass tar opp 2 elektroner. Da er jo 6 et felles multippel, men om jeg ganger halvreaksjonen til oksygengass med 3 så får jeg ikke tallet på oksygen til å stemme. Dette kan jeg selvsagt fikse på senere, men det ble litt tungvint. Noen som har forslag til hvordan jeg kan balansere den på best mulig måte?


Du MÅ ikke se balansere elektronene, hvis du balanserer atomene, og molekylene på engang så balanseres elektroenne også, Jeg ville gjort det slik:


$4AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O$
Jeg tenker på et tall som både Hvor $H_3$ og $H_2$ går opp, Her ser jeg 12 er fornuftig.

$4AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + 6H_{2}O$

$4AsH_{3}+3O_{2}\rightarrow As + 6H_{2}O$

$4AsH_{3}+3O_{2}\rightarrow 4As + 6H_{2}O$
stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Hvordan kan jeg balansere denne på best mulig måte?
[tex]AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O[/tex]

Jeg ser jo at [tex]AsH_{3}[/tex] gir fra seg 3 elektroner og at oksygengass tar opp 2 elektroner. Da er jo 6 et felles multippel, men om jeg ganger halvreaksjonen til oksygengass med 3 så får jeg ikke tallet på oksygen til å stemme. Dette kan jeg selvsagt fikse på senere, men det ble litt tungvint. Noen som har forslag til hvordan jeg kan balansere den på best mulig måte?


Du MÅ ikke se balansere elektronene, hvis du balanserer atomene, og molekylene på engang så balanseres elektroenne også, Jeg ville gjort det slik:


$4AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O$
Jeg tenker på et tall som både Hvor $H_3$ og $H_2$ går opp, Her ser jeg 12 er fornuftig.

$4AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + 6H_{2}O$

$4AsH_{3}+3O_{2}\rightarrow As + 6H_{2}O$

$4AsH_{3}+3O_{2}\rightarrow 4As + 6H_{2}O$
Hvor fikk du 4 fra helt i begynnelsen der? Og hvordan ser du at 12 er fornuftig? :-)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:Hvordan kan jeg balansere denne på best mulig måte?
[tex]AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O[/tex]

Jeg ser jo at [tex]AsH_{3}[/tex] gir fra seg 3 elektroner og at oksygengass tar opp 2 elektroner. Da er jo 6 et felles multippel, men om jeg ganger halvreaksjonen til oksygengass med 3 så får jeg ikke tallet på oksygen til å stemme. Dette kan jeg selvsagt fikse på senere, men det ble litt tungvint. Noen som har forslag til hvordan jeg kan balansere den på best mulig måte?


Du MÅ ikke se balansere elektronene, hvis du balanserer atomene, og molekylene på engang så balanseres elektroenne også, Jeg ville gjort det slik:


$4AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + H_{2}O$
Jeg tenker på et tall som både Hvor $H_3$ og $H_2$ går opp, Her ser jeg 12 er fornuftig.

$4AsH_{3}+O_{2}\rightarrow As + 6H_{2}O$

$4AsH_{3}+3O_{2}\rightarrow As + 6H_{2}O$

$4AsH_{3}+3O_{2}\rightarrow 4As + 6H_{2}O$
Hvor fikk du 4 fra helt i begynnelsen der? Og hvordan ser du at 12 er fornuftig? :-)
Som jeg sa, så tenker jeg på fornuftige verdier. Vi ser differansen mellom H-atomene og oksygen atomene er på 1, altså har vi $H_3$ på venstre og $H_2$ på høyre, $O_2$ venstre, $O$ høyre. As er uavhengig ettersom det er 1 på venstre og 1 på høyre.
Tenk på et tall hvor både 2 og 3 går opp. Av erfaring så vet jeg at så og si $6H_2O$ alltid fungerer, hvilket jeg ser at H=12 er fornuftig. Spør hvis noe er uklart
=)
stimorolextra

Ok, takk for svar! Men en ting jeg lurte på... Oksidasjonstallene i hydrogenperoksid... Er det slik at hydrogen er "Prioritert", altså at det vil ha +1 som det bruker, mens oksygen får -1? Eller? Hvordan kan jeg finne ut av det?
stimorolextra

Og eeenda en ting jeg lurte på: [tex]2H^{+}[/tex] har vel oksidasjonstallet +1 til tross for at koeffisienten er 2?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

stimorolextra skrev:Og eeenda en ting jeg lurte på: [tex]2H^{+}[/tex] har vel oksidasjonstallet +1 til tross for at koeffisienten er 2?
ja
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

stimorolextra skrev:Ok, takk for svar! Men en ting jeg lurte på... Oksidasjonstallene i hydrogenperoksid... Er det slik at hydrogen er "Prioritert", altså at det vil ha +1 som det bruker, mens oksygen får -1? Eller? Hvordan kan jeg finne ut av det?
ja
[tex]H_2O_2[/tex]
der
[tex]H^+[/tex]
og
[tex]O_2^{2-}[/tex]
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
men i vann:
[tex]H_2O[/tex]
der
[tex]H^+[/tex]
og
[tex]O^{2-}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
stimorolextra

Janhaa skrev:
stimorolextra skrev:Ok, takk for svar! Men en ting jeg lurte på... Oksidasjonstallene i hydrogenperoksid... Er det slik at hydrogen er "Prioritert", altså at det vil ha +1 som det bruker, mens oksygen får -1? Eller? Hvordan kan jeg finne ut av det?
ja
[tex]H_2O_2[/tex]
der
[tex]H^+[/tex]
og
[tex]O_2^{2-}[/tex]
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
men i vann:
[tex]H_2O[/tex]
der
[tex]H^+[/tex]
og
[tex]O^{2-}[/tex]
Takk, men hvordan vet jeg dette?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Står i spenningsrekka
stimorolextra

"15 mL av en omtrent 0.01 mol/L jodløsning blir pipettert ut og titrert mot 0.0180 mol/L 17,3 mL natriumtiosulfat. Regn ut konsentrasjonen til jodløsningen"
Stoffmengden av jodløsningen er 0,00015 mol mens stoffmengden til natriumtiosulfat da er 0,0003 mol.
Er ikke jodløsningen da avgrensende reaktant? I følge løsningsforslaget så er det stoffmengden av natriumtiosulfat som bestemmer stoffmengden til jod, men jeg skjønner ikke hvorfor.
Blir det feil å si at siden stoffmengden til jodløsningen er 0,00015 så er også stoffmengden til jod 0,00015? I så fall, hvorfor er det feil?
stimorolextra

Enda et spørsmål upss (tar visst aldri slutt heh :oops: :wink: ): Når jeg utfører en jodometrisk titrering av reduksjonsmiddel, så blir jo jod redusert til jodid. Ekvivalenspunkt ser jeg ved at blåfargen forsvinner (stivelse danner blått kompleks med jod, ikke med jodid). Men når jeg skal utføre en jodometrisk titrering av et oksidasjonsmiddel, så blir det jo omvendt... Men bruker jeg fremdeles samme metode for å bestemme ekvivalenspunkt - siden alt jodet som er dannet i reaksjonen reagerer med tiosulfat?
stimorolextra

Altså, jeg skjønner ikke hvordan man kan bestemme mengden av jod ved å titrere mot tiosulfat.... Man gjør det jo fordi man får fargeomslag når all joden er ommdannet til jodid, noe som vil si at jod må være i underskudd. Da er jod den avgrensede reaktanten. Vil ikke dette si at det er jod som bestemmer mengden av tiosulfat, og ikke tiosulfat som bestemmer mengden av jod? :roll:
stimorolextra

Hydrogenperoksid kan reagere slik: [tex]H_{2}O_{2}\rightarrow O_{2}+2H^{+}+2e^{-}[/tex] (1)

Når 0.486 g av hydrogenperoksidløsningen vart titrert mot 0,0200 mol/L kaliumpermanganatløsning, vart forbruket 17,1 mL. Skriv en balansert reaksjonslikning.

Jeg er usikker på hvordan jeg skal sette opp den ubalanserte reaksjonslikningen! Jeg vet jo at i permanganattitreringer så er reaksjonslikningen slik: [tex]MnO_{4}^{-}+H^{+}+A(red)\rightarrow Mn^{2+}+H_{2}O+A(oks)[/tex]

Da setter jeg vel hydrogenperoksid inn for A(red), men hva skal jeg sette inn for A(oks)? Blir det alt det som står på høyre side av reaksjonslikning (1)?
Svar