Bestemmelse av smeltepunkt til et krystallinsk stoff

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nick_allergi

Jeg hadde et forsøk i organisk kjemi og av den grunn lurte jeg på en ting.

Det gjelder bestemmelse av smeltepunkt til et krystallinsk stoff. Forbindelsen er benzosyre og spørsmålet er:

Hva vil kunne gjøres mhp temperatur, volum løsningsmiddel og utkrystallisering for å øke utbyttet? Minimum 3 punkter.

Jeg har gitt et svar, men det er ikke godt nok...

Kan noen hjelpe meg?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Hei.

Ved varmfilterering er det viktig å sørge for at temperaturen er høy, for å unngå uønsket utfelling før den har blitt fliltert. Veldig viktig at filteret er varmt før filtreringen begynner(Dette kan gjøres ved å tilsette litt varmt vann i kolben, slik at dampen varmer opp filterpapiret). Du bør også sørge for å bruke den største trakten du kan finne, pga. større overflate for at alt skal bli helt ut på engang.
Viktig å ikke ha for mye løsningsmiddel fordi ved umettet løsning, ved avkjøling vil løsningen gi minimal utkrystalling, pga. noe av substansen som vil fortsatt være løst opp. La det kjøle seg ned over tid. Setter du løsningen i Isbad vil hurtig avkjøling føre til at det dannes vannkomplekser.
Ta vare på moderluten og rense den på en annen måte.

=)
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

La meg gjette, KJM1110?
Nick_allergi

Takk for hjelpen, Kjemikern!

Skrev noe lignende selv, men det ble ikke godtatt. Får ta det opp med stipendiaten på labben.

Og du har selvsagt rett angående emnet, jeg antar da at du har tatt det selv?

Du virker såpass flink at du er høyst sannsynligvis en UiO-student :D :D :D...
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Nick_allergi skrev:Takk for hjelpen, Kjemikern!

Skrev noe lignende selv, men det ble ikke godtatt. Får ta det opp med stipendiaten på labben.

Og du har selvsagt rett angående emnet, jeg antar da at du har tatt det selv?

Du virker såpass flink at du er høyst sannsynligvis en UiO-student :D :D :D...

Rart at du ikke får godkjent, sikker på at de andre oppgavene er riktige?

Haha, synes oppgaven virket kjent. Har en venn som går KJM1110 og hjalp han med den oppgaven for en måned siden.
Svar