Bunnfall

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Jeg har en tabell over løslighetsevne, og ser at noe salt er tungtløselige mens andre er uløselige. Regner man de tungtløselige også som bunnfall?
Gjest

stimorolextra skrev:Jeg har en tabell over løslighetsevne, og ser at noe salt er tungtløselige mens andre er uløselige. Regner man de tungtløselige også som bunnfall?
ja
stimorolextra

Noe annet jeg lurer på: I en løsning har vi Fe3+. Når vi setter til NH3, dannes det bunnfall. Skriv opp formelen.

1) Hvordan vet jeg at det blir dannet bunnfall
2) I følte fasit, er formelen for bunnfallet Fe(OH)3
Jeg skjønner ikke hvorfor :|
stimorolextra

Endaaa en ting jeg lurer på. Har en oppgave der jeg skal svare på hvordan jeg kan gjenvinne mest mulig sølv fra AgCl. I følge fasiten, må jeg gjøre det ved å tilsette saltsyre og sinkpulver.
Her er reaksjonslikningen:

2AgCl(s) + Zn(s)  Zn2+(aq) + 2Cl-(aq) + 2Ag(s)

Problemet er bare at jeg ikke skjønner den... Liksom, hva er dynamikken? Og hvordan må jeg tenke for å komme på at sinkpulver er en god ide?
stimorolextra

Denne likningen: c Pb(OH)2·PbCO3 -> 2PbO er vel ikke riktig balansert??
For i følge fasiten skal jeg bruke den likningen til å regne ut molforhold osv. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til å stemme!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Noe annet jeg lurer på: I en løsning har vi Fe3+. Når vi setter til NH3, dannes det bunnfall. Skriv opp formelen.

1) Hvordan vet jeg at det blir dannet bunnfall
2) I følte fasit, er formelen for bunnfallet Fe(OH)3
Jeg skjønner ikke hvorfor :|
Husk at du har $Fe^{3+}-ioner$ som er løst i vann. Du tilsetter $NH_3$ som er en base, hvilket fører til:

$NH_3 +H_2O \rightleftharpoons NH_4^+ + OH^-$ Altså gjør vi miljøet mer basisk(Mer $OH^-$ til stede). Dette vil så reagere med jern(III)-ioene og danne rust;

$Fe^{3+} +3OH^- \rightarrow Fe(OH)_{3(s)}$

Total reaksjonen er blir: $Fe^{3+} + H_2O + NH_3 \rightarrow NH_4^+ + Fe(OH)_{3(s)}$ (Ikke balansert)
Svar