Biokjemi!

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kjemiiiii

Hva er den sterkeste bindingstypen som kan dannes når sidegruppen til serin er med på å danne tertiærstrukturen til et protein?
Jeg vet jo at bindinger mellom atom er mye sterkere enn bindinger mellom molekyler, noe som vil si at ionebinding er sterkere enn hydrogenbinding. Men i følge fasiten er hydrogenbinding riktig svar. Hvorfor?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiiiii skrev:Hva er den sterkeste bindingstypen som kan dannes når sidegruppen til serin er med på å danne tertiærstrukturen til et protein?
Jeg vet jo at bindinger mellom atom er mye sterkere enn bindinger mellom molekyler, noe som vil si at ionebinding er sterkere enn hydrogenbinding. Men i følge fasiten er hydrogenbinding riktig svar. Hvorfor?
Generelt hvor finner vi ionebindinger?

Du vil få hydrogenbindinger mellom O og H.
kjemiiiii

Kjemikern skrev:
kjemiiiii skrev:Hva er den sterkeste bindingstypen som kan dannes når sidegruppen til serin er med på å danne tertiærstrukturen til et protein?
Jeg vet jo at bindinger mellom atom er mye sterkere enn bindinger mellom molekyler, noe som vil si at ionebinding er sterkere enn hydrogenbinding. Men i følge fasiten er hydrogenbinding riktig svar. Hvorfor?
Generelt hvor finner vi ionebindinger?

Du vil få hydrogenbindinger mellom O og H.
Vi finner ionebindinger mellom et metall og et ikke-metall (dvs. høy EN-differanse). Jeg vet jo at ionebindinger utgjør en del av tertiærstrukturen, men jeg er usikker på om ionebindinger er med her siden jeg ikke vet hva sidegruppen til serin vil reagere med?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

kjemiiiii skrev:
Kjemikern skrev:
kjemiiiii skrev:Hva er den sterkeste bindingstypen som kan dannes når sidegruppen til serin er med på å danne tertiærstrukturen til et protein?
Jeg vet jo at bindinger mellom atom er mye sterkere enn bindinger mellom molekyler, noe som vil si at ionebinding er sterkere enn hydrogenbinding. Men i følge fasiten er hydrogenbinding riktig svar. Hvorfor?
Generelt hvor finner vi ionebindinger?

Du vil få hydrogenbindinger mellom O og H.
Vi finner ionebindinger mellom et metall og et ikke-metall (dvs. høy EN-differanse). Jeg vet jo at ionebindinger utgjør en del av tertiærstrukturen, men jeg er usikker på om ionebindinger er med her siden jeg ikke vet hva sidegruppen til serin vil reagere med?
Sidekjeden er $-CH_2-OH$, hvor vi har $\delta ^-$ på O-atomet, som danner hydrogenbindinger, med andre H-atomer.
Gjest

Sidekjeden er $-CH_2-OH$, hvor vi har $\delta ^-$ på O-atomet, som danner hydrogenbindinger, med andre H-atomer.[/quote]

Ja! For jeg ser jo at serin verken har positivt eller negativt ladd sidekjede - noe som betyr at den aldri kan danne ionebindinger. Men sånn generelt sett er vel ionebindinger sterkere enn hydrogenbindinger?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:

Ja! For jeg ser jo at serin verken har positivt eller negativt ladd sidekjede - noe som betyr at den aldri kan danne ionebindinger. Men sånn generelt sett er vel ionebindinger sterkere enn hydrogenbindinger?

Ionebindinger er sterkere enn hydrogenbindinger . Anta at sidekjeden hadde vært $CH_2-O^-$, så kunne denne dannet ionebindinger med andre sidekjeder i polypeptidkjeden
Svar