Fysikk 2 Elementærpartikler reaksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Oppgave her: http://i.imgur.com/3uJniaS.jpg og fasit her: http://i.imgur.com/ggYiLEh.jpg

Nå mener jeg at den som skrev fasiten må ha vært helt på månen med tanke på at de påstår at myonet har ladning 0 samtidig som antimyonet har ladning +1 (riktig), og at protonet har ladning -1 og elektronet har +1, og at elektronnøytrinoet har ladning +1 mens myonnøytrinoet har 0 (riktig). Men samtidig får jeg alle reaksjonene til å stemme, og det går jo selvsagt ikke.

Her er det jeg har gjort:

Reaksjon #1: -1 = -1 + 0 + 0 -> Ladning er bevart og reaksjonen går opp.

Reaksjon #2: 0 = 1 -1 + 0 -> Ladning er bevart og reaksjonen går opp.

Reaksjon #3: 1 + 0 = 1 + 0 -> Ladning er bevart og reaksjonen går opp.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

erikalexander skrev:Oppgave her: http://i.imgur.com/3uJniaS.jpg og fasit her: http://i.imgur.com/ggYiLEh.jpg

Nå mener jeg at den som skrev fasiten må ha vært helt på månen med tanke på at de påstår at myonet har ladning 0 samtidig som antimyonet har ladning +1 (riktig), og at protonet har ladning -1 og elektronet har +1, og at elektronnøytrinoet har ladning +1 mens myonnøytrinoet har 0 (riktig). Men samtidig får jeg alle reaksjonene til å stemme, og det går jo selvsagt ikke.

Her er det jeg har gjort:

Reaksjon #1: -1 = -1 + 0 + 0 -> Ladning er bevart og reaksjonen går opp.

Reaksjon #2: 0 = 1 -1 + 0 -> Ladning er bevart og reaksjonen går opp.

Reaksjon #3: 1 + 0 = 1 + 0 -> Ladning er bevart og reaksjonen går opp.
Det er riktig at ladningen er bevart i reaksjon 1, men den går ikke opp fordi leptontallet ikke er bevart.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Dolandyret skrev:leptontallet ikke er bevart.
Akkurat. Dumt at det ikke står i Ergo. Men da var mysteriet løst.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

erikalexander skrev:
Dolandyret skrev:leptontallet ikke er bevart.
Akkurat. Dumt at det ikke står i Ergo. Men da var mysteriet løst.
Gikk inn for å se på det nå jeg også. Dette med elementærpartikkel-reaksjoner står det svært lite om i Ergo boka. Har ikke blitt helt klok på det selv, men worst case betyr det kun én liten feil på flersvarsoppgavene i morgen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Abab

I Ergo sin studiebok forklares reaksjoner som handler om bevaring av leptontall og baryontall.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Abab skrev:I Ergo sin studiebok forklares reaksjoner som handler om bevaring av leptontall og baryontall.
Takk! Hadde helt glemt av studieboka.. :roll:
Får vel kanskje ta meg litt tid til å se på det, nå som jeg fortsatt har tid.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
erikalexander
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 31/01-2016 15:50

Dolandyret skrev:
Abab skrev:I Ergo sin studiebok forklares reaksjoner som handler om bevaring av leptontall og baryontall.
Takk! Hadde helt glemt av studieboka.. :roll:
Får vel kanskje ta meg litt tid til å se på det, nå som jeg fortsatt har tid.
Men da er det jo hovedsaklig bare tre ting vi trenger å tenke på da? Ladning, leptontall og nukleontall? Jeg har ikke glemt noe nå?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

erikalexander skrev: Men da er det jo hovedsaklig bare tre ting vi trenger å tenke på da? Ladning, leptontall og nukleontall? Jeg har ikke glemt noe nå?
Kun ladning(Baryontall) og leptontall. Bevaring av nukleontall i reaksjoner hører til Fysikk 1.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nukleontall bevart er en forenkling av baryontall bevart.

Du har også det at leptontall må være bevart, innenfor sin generasjon. Elektron og positron er en generasjon. De to andre er tau og myon med hver sin antipartikkel.
Svar