Det allosteriske setet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
stimorolextra

Er det slik at kofaktorene til et enzym sitter i det allosteriske setet?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Er det slik at kofaktorene til et enzym sitter i det allosteriske setet?
Kofaktorer(metallioner) sitter i det aktive setet. Koenzymer fester seg i det allosteriske setet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorlextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Er det slik at kofaktorene til et enzym sitter i det allosteriske setet?
Kofaktorer(metallioner) sitter i det aktive setet. Koenzymer fester seg i det allosteriske setet.
Men sitter ikke kofaktorene ved siden av det aktive setet? For det må jo være plass for substratene som skal feste seg i det aktive setet :roll:
stimorolextra

En annen ting jeg lurte på..... Er kjønnskromosomene homologe?
stimorolextra

Det er et læreplanmål i bi2 som sier at man skal "beskrive mekanismer som hindrer genflyt mellom arter".
Som hindrer genflyt mellom arter? Det kan vel uansett ikke bli genflyt mellom arter ettersom ulike arter ikke kan formere seg med hverandre?
Jeg hadde forstått det om det var snakk om genflyt mellom individer av samme art. Da hadde jeg trekt inn faktorer som isolasjon, fragmentering av landskap osv...

Skjønner ikke helt hva læreplanmålet egentlig spør om?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorlextra skrev:
Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Er det slik at kofaktorene til et enzym sitter i det allosteriske setet?
Kofaktorer(metallioner) sitter i det aktive setet. Koenzymer fester seg i det allosteriske setet.
Men sitter ikke kofaktorene ved siden av det aktive setet? For det må jo være plass for substratene som skal feste seg i det aktive setet :roll:
Det er koenzymene. Mange enzymer trenger kofaktorer i det aktive setet for å kunne fungere.
stimorolextra skrev:En annen ting jeg lurte på..... Er kjønnskromosomene homologe?
Hos jenter er de vel det, men ikke hos gutter, siden gutter har XY.
stimorolextra skrev:Det er et læreplanmål i bi2 som sier at man skal "beskrive mekanismer som hindrer genflyt mellom arter".
Som hindrer genflyt mellom arter? Det kan vel uansett ikke bli genflyt mellom arter ettersom ulike arter ikke kan formere seg med hverandre?
Jeg hadde forstått det om det var snakk om genflyt mellom individer av samme art. Da hadde jeg trekt inn faktorer som isolasjon, fragmentering av landskap osv...

Skjønner ikke helt hva læreplanmålet egentlig spør om?
Litt rart formulert kanskje, men da mener de nok genflyt på alle plan.

Fra wikipedia: "Genflyt vil si utveksling av gener mellom populasjoner, som regel av samme art. Genflyt skjer når individer eller deres spredningsenheter (pollen, frø, larver og sporer) migrerer mellom populasjoner og befruktning skjer mellom lokale og immigranter. Genflyt kan også skje mellom arter ved hybridisering og tilbakekryssing og omtales da som introgresjon. "
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorlextra skrev:
Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Er det slik at kofaktorene til et enzym sitter i det allosteriske setet?
Kofaktorer(metallioner) sitter i det aktive setet. Koenzymer fester seg i det allosteriske setet.
Men sitter ikke kofaktorene ved siden av det aktive setet? For det må jo være plass for substratene som skal feste seg i det aktive setet :roll:
Det er koenzymene. Mange enzymer trenger kofaktorer i det aktive setet for å kunne fungere.
stimorolextra skrev:En annen ting jeg lurte på..... Er kjønnskromosomene homologe?
Hos jenter er de vel det, men ikke hos gutter, siden gutter har XY.
stimorolextra skrev:Det er et læreplanmål i bi2 som sier at man skal "beskrive mekanismer som hindrer genflyt mellom arter".
Som hindrer genflyt mellom arter? Det kan vel uansett ikke bli genflyt mellom arter ettersom ulike arter ikke kan formere seg med hverandre?
Jeg hadde forstått det om det var snakk om genflyt mellom individer av samme art. Da hadde jeg trekt inn faktorer som isolasjon, fragmentering av landskap osv...

Skjønner ikke helt hva læreplanmålet egentlig spør om?
Litt rart formulert kanskje, men da mener de nok genflyt på alle plan.

Fra wikipedia: "Genflyt vil si utveksling av gener mellom populasjoner, som regel av samme art. Genflyt skjer når individer eller deres spredningsenheter (pollen, frø, larver og sporer) migrerer mellom populasjoner og befruktning skjer mellom lokale og immigranter. Genflyt kan også skje mellom arter ved hybridisering og tilbakekryssing og omtales da som introgresjon. "
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

"Forklar hvorfor temperaturen påvirker bakterier og dermed også holdbarheten til kjøtt"

Skal jeg her skrive at bakteriene kan dele seg raskere ved en viss idealtemperatur, eller skal jeg skrive om enzymer også?
Og at høyere temperatur = mer energi til å få reaksjoner som minsker holdbarheten til å skje?
Stimorolextra

Jeg lurer på noe angående skog og karbonkrinsløp.
Skog og trær er jo positivt mtp å redusere mengden av CO2 i atmosfæren fordi trærne tar opp CO2 i fotosyntesen. Og så er det vel slik at en del av karbonet blir lagret i planten (cellulose) osv., så det er vel når man brenner skog at dette slippes ut igjen til atmosfæren?
Men det jeg lurte på, har med fotosyntesen og celleåndingen til trær å gjøre. Hvor mye av CO2en som de tar opp gjennom fotosyntesen slipper de ut igjen gjennom celleåndingen? Er det slik at hvis en skog øker i biomasse (dvs. trærne vokser pga mer cellulose osv) så skiller de ut mindre CO2 enn de slipper ut? Men hvis skogen er stabil, så slipper de ut like mye CO2 som de tar opp? :)
stimorolextra

Serin sitt tRNA-antikodon er AGU
- hva blir da mRNA-kodonet? UCA.
- hvilken DNA-sekvens passer sammen med mRNA-kodonet? I følge fasiten skal svaret her bli CGT noe jeg ikke skjønner. Hvordan? Jeg trodde det skulle bli AGT....
Svar