Eksamen bi2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Hva fikk du på H-W oppgaven? Jeg fikk at det var 8% bærere eller noe sånt. MEN med mitt rotehode, begynte jeg plutselig å tenke på om jeg har opphøyet i andre i steden for å ta kvadratrota!!! :shock: :x :shock: Kom plutselig på det nå liksom....panikk!
Regnet raskt gjennom den nå og dikk 26, 6% :evil: :shock: :cry:
Fikk 26,6%.

DU MÅ SLUTTE Å STRESSE SÅ MYE. Eksamen er bare en prøve, ikke ta den så høytidelig!
Har du blitt trekt opp til kjemi 2 også? Antar det siden du har vært så aktiv i kjemidelen av forumet en stund. Om du har det så vil jeg anbefale deg å legge igjen stressfaktoren hjemme :P Du får ikke dårligere tid om du tar alt med ro! Da er det lettere å unngå feil og prestasjonen blir mye bedre jevnt over. Det er lettere sagt enn gjort, men det er veldig surt å gå ned hele karakterer fordi en stresser så mye at en slurver overalt :/
Jepp, så jeg vet i hvert fall nå hvordan jeg IKKE skal gjøre det på kjemieksamen! Sikkert en fordel å sove natten før også... Får krysse fingrene for at den går bedre!
Hva har du blitt trukket opp i?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev: Jepp, så jeg vet i hvert fall nå hvordan jeg IKKE skal gjøre det på kjemieksamen! Sikkert en fordel å sove natten før også... Får krysse fingrene for at den går bedre!
Hva har du blitt trukket opp i?
Kjenner til følelsen. Sov bare 4 timer natt til igår, og det ble litt i minste laget :roll:

Jeg ble trukket opp i Fysikk 2 og Biologi 2. Ferdig med begge to nå, så da har jeg bare norsk og muntlig igjen :D

Første gang du hadde skriftlig eksamen i går?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev: Jepp, så jeg vet i hvert fall nå hvordan jeg IKKE skal gjøre det på kjemieksamen! Sikkert en fordel å sove natten før også... Får krysse fingrene for at den går bedre!
Hva har du blitt trukket opp i?
Kjenner til følelsen. Sov bare 4 timer natt til igår, og det ble litt i minste laget :roll:

Jeg ble trukket opp i Fysikk 2 og Biologi 2. Ferdig med begge to nå, så da har jeg bare norsk og muntlig igjen :D

Første gang du hadde skriftlig eksamen i går?
Første gang i år ja. Hadde R1 i fjor. Hvordan var fysikken i forhold til biologien?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev: Første gang i år ja. Hadde R1 i fjor. Hvordan var fysikken i forhold til biologien?
Som drit ut fra en annen dimensjon. Neida..
Flervalgsoppgavene var litt vriene, men jeg synes egentlig ikke eksamenssettet var så fryktelig vanskelig. Det er bare det at det er så mange temaer i fysikken som ikke interesserer meg overhodet, så jeg har litt vansker med å få lært meg visse ting. Tror jeg ender opp med 3'er, så jeg håper biologi eksamen kan være med å rette opp litt på den dårlige prestasjonen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
Stimoroelxtra skrev:
Dolandyret skrev:Her er svarene jeg hadde på flervalgsoppgavene, så kan vi sammenlikne(alt er nok ikke riktig. Måtte gjette på ett par):

A-B-A-C-A-D-C-C-C-D-B-A-A(vill gjetning)-C-A-C-A(vill gjetning)-D-A-B-D-B-D-C-C-B(vill gjetning)-D-A(ikke sikker)

For referanse så er de 3 "vill gjetning" oppgavene henholdsvis 13, 17 og 26.
Har dessverre ikke skrevet ned det jeg svarte - hadde så ekstremt dårlig tid, redd jeg bare krysset helt vilt :? :(
Men når jeg ser over oppgavene raskt nå, så trooor jeg det var dette jeg svarte:

B (NEI HVA SØREN, SELVSAGT ER DET A - men jeg svarte B :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: ) - A (ser nå at også denne er feil, jeg har ikke lest oppgaven skikkelig. FY SØREN :cry: :evil: ) - A - C - A - D - D (hva har jeg tenkt med her) - C - C - D - A - B - D (feil tipper jeg) - C (feil igjen) - A - B - D - B - B (føler at denne er feil) - B - D - B - B - C - C - C (tipper den er feil)- C (feil?) - A.

B-A-A-C-A-D-D-C-C-D-A-B-D-C-A-B-D-B-B-B-D-B-B-C-C-C-C-A

Så ut i fra dette, har jeg sikkert halvparten feil - minst. Ender sikkert opp med en 3 er. :oops: :cry: :? :(
Ikke vær så negativ nå! Flervalgsoppgavene teller kun ett halvt poeng hver, så selv om det er mye feil gjør det likevel ikke store utslag på karakteren om resten er bra! :)

Oppgave 1 var litt lur ja. Holdt på å svare D, men etter å ha sett litt nøyere på grafen, så måtte det være A som var riktig.
Oppgave 2 er jeg fortsatt litt usikker på, men jeg tenkte det var lysmengden vi burde undersøke, siden dette er den eneste variabelen som har blitt justert opp mellom hvert forsøk.
Oppgave 3 er riktig!
Oppgave 4 tror jeg er riktig. C gir hvert fall mest mening.
Oppgave 5 er riktig!
Oppgave 6 er riktig!
Oppgave 7. Ja, tja, her har du nok bare surret litt :P
Oppgave 8 er riktig!
Oppgave 9 er riktig!
Oppgave 10 er riktig!
Oppgave 11 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 12 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 13. Har ikke peiling på hva som kan være riktig her.
Oppgave 14 er riktig!
Oppgave 15 er riktig!
Oppgave 16 er riktig!
Oppgave 17 tror jeg er riktg. Tok D jeg også :)
Oppgave 18 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 19 er jeg usikker på om er A eller B. Tok B selv, men vil ikke si noe sikkert.
Oppgave 20 er riktig!
Oppgave 21 C? Jeg svarte D. De har jo ulike nisjer, så det oppstår ingen konkurranse.
Oppgave 22 tror riktig svar er B.
Oppgave 23 tror C eller D er riktig, men kan ikke fastslå noe. Merkelig oppgave.
Oppgave 24 Riktig svar er C.
Oppgave 25 Riktig svar er C.
Oppgave 26 riktig svar er C.
Oppgave 27 Riktig svar er D.
Oppgave 28 Riktig svar er B eller D. Jeg har feil :roll:
Men har jeg ikke svart feil på oppgave 14? Jeg svarte C) Allelet har samme effekt på fenotypen hos heterozygote individ som hos homozygote individ. Mtp. den oppgaven om hiv-immunitet så stemmer jo ikke det :?
Tror D) er riktig, altså at allelet har større sannsynlighet for å bli ført videre til neste generasjon enn et recessivt allel?
Følte det ikke stemte helt heller, ettersom alle allel har like stor sannsynlighet for å BLI FØRT VIDERE - men ikke like stor sannsynlighet for å komme til utrykk? Om du skjønner? Rare oppgaver :|
stimorolextra

Vet noen forresten hvor mange poeng det er mulig å oppnå totalt på biologieksamen (og kjemieksamen)? Har alltid tenkt at det var 60 siden det er det på matten, men begynte å lure på om det er 40 på del 1 og 60 på del 2?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Vet noen forresten hvor mange poeng det er mulig å oppnå totalt på biologieksamen (og kjemieksamen)? Har alltid tenkt at det var 60 siden det er det på matten, men begynte å lure på om det er 40 på del 1 og 60 på del 2?
Tror det er 60 som vanlig. 24 poeng på del 1 og 36 poeng på del 2.

14c) er riktig siden det står at allelet er fullstendig dominant. På HIV oppgaven var det kodominans hvor begge deler kom til uttrykk.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Lapskaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/05-2016 16:57

Hei! Har fått eit par biolektorar til å sjå på min eksamen, og stakkarane hadde jo sjølvsagt ikkje oppgåva så dei brukte det som vart lagt ut her som fasit. Eg hadde ikkje svart heilt likt, så eg sendte ein epost til dei og forklarte kvifor eg svarte andre alternativ der eg gjorde det. No har eg sendt dei oppgåva og forklaringa, men dei har enda ikkje sett på den så eg har ingen garanti for at det eg seier i den er rett. Men for dei som er interesserte kan dei sjå over og sjå om det eg skriv kan gi meining, eller kanskje fortelle meg kvifor det ikkje gjer det. :)

Forhandsvarsel: Eg skreiv eposten i veldig trøtt tilstand etter ei hard helg med lite søvn i går, så er langt i frå velstrukturert eller kortfatta. Tungt språk er det og (sjølv om du ser vekk i frå nynorsken, som eg antar gjer språket enda tyngre for det grandiose fleirtal her inne).

Har ikkje kommentert oppgaver der eg og den opprinnelege posten var einige, men berre dei der vi var ueinige eller han var i tvil og vi ikkje hadde samme svar. Om noken skulle ønske mi meining på noken av dei andre eller utdjuping av dei her er det berre å spør.

Eg har heller ikkje nytta meg av bøke eller internett når eg kommenterte svara, så det eg har kommentert er basert på det eg hugsa og tenkte under heildag. Kunne sikkert funne ut om eg har feil eller rett med eit søk eller to, men eg er for lat for slikt. ;)

Nu vel, forord over.

Epost:

Okei, så sitte og ser på fleirvalgsoppgavene og "fasiten" som dei kjem med på forumet. Kan kommentere dei oppgavene der eg skille meg frå deira meining. Berre litt kjappe tankar så blir sikkert litt langt og ustrukturerte svar frå mi side :)

Basera meg på denne posten: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 15#p203488


3: Dei svart A, eg D. Eg skjønnar ikkje heilt korleis A skal vere rett svar, for det burde bety at B er rett og. Enzym vert ikkje forbrukt i reaksjonar. Om dei meinar at konsentrasjonen av det enzymet går ned fordi den totale mengda løysing går opp når ein tilsett C (i so fall er det veldig sært formulert) ville jo det og betydd at svaralternativ B og er rett ettersom at det enzymet og ville utgjort ein mindre bestanddel av løysinga. Men eg tvilar sterk på at det er det dei meinar. Uansett så vil jo ikkje negativ tilbakekopling påvirke mengda med enzym i løysinga, den vil berre hindre enzymet frå å katalysere reaksjonen. Ettersom at enzym 1 ikkje lagar molekyl b lenger og enzym 2 fortsett å lage molekyl b om til molekyl c så vil konsentrasjonen av B minke og rett svar vere D slik eg ser det.

12. Hadde ingen anelse på 12 for å vere ærlig. Tippa basert på det eg syntest ga meining utifrå bildet. Tenkte det måtte vere kromosompar fordi dei var parvise, og sidan di betyr to så tenkte eg at det måtte vere ei diploid celle. Så har eg feil? Ingen anelse.

13. Svarte A, dei svarte D. Eg meina å hugse at splittinga av kopierte/replikerte DNA molekyl foregjekk under anafasen i mitose, trur ana betyr trekk eller noke sant på latin meina i alle fall å huske det så då skulle det bety at svaralternativ D er feil, det er i delingsfasen. Utover det er vi einige om at dei to andre prosessane er del av interfasen.

17. Enda et spørsmål eg ikkje hadde peiling. Jobba nesten ikkje med det kapittelet pga. presentasjon og anna uvesentlig tøv i oppløpsfasen til heildag (subtil kritikk :) ) Eg svarte då A etter masse om og men, ser dei svarte D. Eg tenkte som så at med terapeutisk kloning så tok ein stamceller og var ute etter å skape spesifikke celletypar utifrå det, for eksempel muskelceller. Altså blir cella spesialisert. Ved reproduktiv kloning sett ein vel berre inn eit embryo eller noke slikt, også spesialiserar cellene seg som ved vanlig celledeling. Sann tenkte eg, men har ingen grunnlag til å sei om det stemmer eller ei. D var andrevalget, men eg følte meg overbevist angåande spesialiseringa. Har eg feil? Ingen anelse.

18. Dei svara B og eg D. Dei har rett. :P

19. Her svara fasit B, men var usikker mellom A og B. Eg tok A. Forskjellen er altså at eg trudde PCR skjedde før DNA sekvensering og han trudde det motsatte. Har egentlig ingen peiling, men ville da trudd ein oppmeira det ein skulle sekvensere? Sekvensering er så vidt eg hugsa når ein ser på kva rekkefølge nukleotida kjem i, og det er jo lettare om ein har meir å sjå på. Sekvenseringa er jo sjølve analysa så vil tru den kjem til slutt.

22: Dei tok B og eg A. Ettersom at det er to ledd mellom andrekonsumentane og produsentane, altså første og andrekonsumentane er dei to ledda, vil eg tru at den samla biomassa går ned frå 10000 til 100. B ville vore for primærkonsumentane, utifrå det eg hugsa.

23. Skal vi sjå. Han syntest vist at det var ei merkeleg oppgave, og trur at C eller D er riktig. Eg trudde B. B svaret inkludera då dei to pyramidene A og D. D pyramida er den klassiske. Også fiska eg fram frå haudet at eg meinte å huske noke om at planteplankton kan reprodusere så rask at det av og til gjer at det lågaste trinnet av pyramida er veldig lita. Som er A. Derfor tok eg den, men om eg huska feil angåande den delen så svarte eg nok feil.

25: Dei har svart C og eg D fordi eg ikkje leste oppgava godt nok. :)

26. Dei svarte C og eg D. Meinte å hugse at sterilitet var en prezygotisk barriere, men når eg tenke meg om så blir jo steriliteten skapt først når gametane blanda seg, så her tar eg i alle fall feil. Kva svar som er rett veit eg ikkje.

28: Tok B og dei tok A. Korleis naturlig seleksjon føre til auka genetisk variasjon ser eg egentlig ikkje heilt, eg tenkte at naturlig seleksjon i teorien hadde einsretta den genetiske variasjonen. Dvs. at om naturlig seleksjon var den einaste faktoren i evolusjonen av ein art så ville den ført til at vi berre fekk den arten som var best tilpassa, men då vil jo variasjonen gå ned då eller? Variasjon er jo når du har både bra og dårlig? Men kanskje dei har rett. Uansett svarte eg at genetisk variasjon var ein føresetnad for evolusjon gjennom naturlig seleksjon, og det vil eg no sei høyrest rett ut. Om du ikkje har genetiske forskjellar har heller ikkje naturen noke den kan "plukke" artane utifrå.


------------

Resten var vi einige på. :)
Lapskaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/05-2016 16:57

Gjest skrev:Kjellis?
Litt for gjenkjennelig dialekt tydeligvis :lol:
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Lapskaus skrev:Hei! Har fått eit par biolektorar til å sjå på min eksamen, og stakkarane hadde jo sjølvsagt ikkje oppgåva så dei brukte det som vart lagt ut her som fasit. Eg hadde ikkje svart heilt likt, så eg sendte ein epost til dei og forklarte kvifor eg svarte andre alternativ der eg gjorde det. No har eg sendt dei oppgåva og forklaringa, men dei har enda ikkje sett på den så eg har ingen garanti for at det eg seier i den er rett. Men for dei som er interesserte kan dei sjå over og sjå om det eg skriv kan gi meining, eller kanskje fortelle meg kvifor det ikkje gjer det. :)

Forhandsvarsel: Eg skreiv eposten i veldig trøtt tilstand etter ei hard helg med lite søvn i går, så er langt i frå velstrukturert eller kortfatta. Tungt språk er det og (sjølv om du ser vekk i frå nynorsken, som eg antar gjer språket enda tyngre for det grandiose fleirtal her inne).

Har ikkje kommentert oppgaver der eg og den opprinnelege posten var einige, men berre dei der vi var ueinige eller han var i tvil og vi ikkje hadde samme svar. Om noken skulle ønske mi meining på noken av dei andre eller utdjuping av dei her er det berre å spør.

Eg har heller ikkje nytta meg av bøke eller internett når eg kommenterte svara, så det eg har kommentert er basert på det eg hugsa og tenkte under heildag. Kunne sikkert funne ut om eg har feil eller rett med eit søk eller to, men eg er for lat for slikt. ;)

Nu vel, forord over.

Epost:

Okei, så sitte og ser på fleirvalgsoppgavene og "fasiten" som dei kjem med på forumet. Kan kommentere dei oppgavene der eg skille meg frå deira meining. Berre litt kjappe tankar så blir sikkert litt langt og ustrukturerte svar frå mi side :)

Basera meg på denne posten: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... 15#p203488


3: Dei svart A, eg D. Eg skjønnar ikkje heilt korleis A skal vere rett svar, for det burde bety at B er rett og. Enzym vert ikkje forbrukt i reaksjonar. Om dei meinar at konsentrasjonen av det enzymet går ned fordi den totale mengda løysing går opp når ein tilsett C (i so fall er det veldig sært formulert) ville jo det og betydd at svaralternativ B og er rett ettersom at det enzymet og ville utgjort ein mindre bestanddel av løysinga. Men eg tvilar sterk på at det er det dei meinar. Uansett så vil jo ikkje negativ tilbakekopling påvirke mengda med enzym i løysinga, den vil berre hindre enzymet frå å katalysere reaksjonen. Ettersom at enzym 1 ikkje lagar molekyl b lenger og enzym 2 fortsett å lage molekyl b om til molekyl c så vil konsentrasjonen av B minke og rett svar vere D slik eg ser det.

12. Hadde ingen anelse på 12 for å vere ærlig. Tippa basert på det eg syntest ga meining utifrå bildet. Tenkte det måtte vere kromosompar fordi dei var parvise, og sidan di betyr to så tenkte eg at det måtte vere ei diploid celle. Så har eg feil? Ingen anelse.

13. Svarte A, dei svarte D. Eg meina å hugse at splittinga av kopierte/replikerte DNA molekyl foregjekk under anafasen i mitose, trur ana betyr trekk eller noke sant på latin meina i alle fall å huske det så då skulle det bety at svaralternativ D er feil, det er i delingsfasen. Utover det er vi einige om at dei to andre prosessane er del av interfasen.

17. Enda et spørsmål eg ikkje hadde peiling. Jobba nesten ikkje med det kapittelet pga. presentasjon og anna uvesentlig tøv i oppløpsfasen til heildag (subtil kritikk :) ) Eg svarte då A etter masse om og men, ser dei svarte D. Eg tenkte som så at med terapeutisk kloning så tok ein stamceller og var ute etter å skape spesifikke celletypar utifrå det, for eksempel muskelceller. Altså blir cella spesialisert. Ved reproduktiv kloning sett ein vel berre inn eit embryo eller noke slikt, også spesialiserar cellene seg som ved vanlig celledeling. Sann tenkte eg, men har ingen grunnlag til å sei om det stemmer eller ei. D var andrevalget, men eg følte meg overbevist angåande spesialiseringa. Har eg feil? Ingen anelse.

18. Dei svara B og eg D. Dei har rett. :P

19. Her svara fasit B, men var usikker mellom A og B. Eg tok A. Forskjellen er altså at eg trudde PCR skjedde før DNA sekvensering og han trudde det motsatte. Har egentlig ingen peiling, men ville da trudd ein oppmeira det ein skulle sekvensere? Sekvensering er så vidt eg hugsa når ein ser på kva rekkefølge nukleotida kjem i, og det er jo lettare om ein har meir å sjå på. Sekvenseringa er jo sjølve analysa så vil tru den kjem til slutt.

22: Dei tok B og eg A. Ettersom at det er to ledd mellom andrekonsumentane og produsentane, altså første og andrekonsumentane er dei to ledda, vil eg tru at den samla biomassa går ned frå 10000 til 100. B ville vore for primærkonsumentane, utifrå det eg hugsa.

23. Skal vi sjå. Han syntest vist at det var ei merkeleg oppgave, og trur at C eller D er riktig. Eg trudde B. B svaret inkludera då dei to pyramidene A og D. D pyramida er den klassiske. Også fiska eg fram frå haudet at eg meinte å huske noke om at planteplankton kan reprodusere så rask at det av og til gjer at det lågaste trinnet av pyramida er veldig lita. Som er A. Derfor tok eg den, men om eg huska feil angåande den delen så svarte eg nok feil.

25: Dei har svart C og eg D fordi eg ikkje leste oppgava godt nok. :)

26. Dei svarte C og eg D. Meinte å hugse at sterilitet var en prezygotisk barriere, men når eg tenke meg om så blir jo steriliteten skapt først når gametane blanda seg, så her tar eg i alle fall feil. Kva svar som er rett veit eg ikkje.

28: Tok B og dei tok A. Korleis naturlig seleksjon føre til auka genetisk variasjon ser eg egentlig ikkje heilt, eg tenkte at naturlig seleksjon i teorien hadde einsretta den genetiske variasjonen. Dvs. at om naturlig seleksjon var den einaste faktoren i evolusjonen av ein art så ville den ført til at vi berre fekk den arten som var best tilpassa, men då vil jo variasjonen gå ned då eller? Variasjon er jo når du har både bra og dårlig? Men kanskje dei har rett. Uansett svarte eg at genetisk variasjon var ein føresetnad for evolusjon gjennom naturlig seleksjon, og det vil eg no sei høyrest rett ut. Om du ikkje har genetiske forskjellar har heller ikkje naturen noke den kan "plukke" artane utifrå.


------------

Resten var vi einige på. :)
For guds skyld, ikke bruk våre besvarelser som fasit >_> Skal se gjennom de vi er uenige på og komme med kommentarer tilbake. Gikk selv gjennom en del av flersvarsoppgavene sammen med noen andre elever på fredag, hvor vi da hadde både enigheter og uenighet om hva som var riktig og ikke.

3) Synes svaralternativene var litt diffuse, men tenkte i retningen av at A var riktig fordi den negative tilbakekoplingen fører til at enzym 1 blir inhibert og at konsentrasjonen av den grunn avtar. Den gjør jo egentlig ikke det, fordi enzymene vil fortsatte være der til tross for at de er inhibert, så jeg kan derfor se for meg at D er det riktige alternativet her.

12) B er riktig. Dette er kromosomer, og ikke kromosompar.

13) Ingen anelse.

17) Fra bioteknologirådet: "Terapeutisk kloning ligner på reproduktiv kloning, men målet er å lage celler, ikke et nytt individ. Det klonede embryoet blir derfor ikke satt inn i en livmor, men blir brukt som kilde for stamceller i laboratoriet.". Vil med grunnlag i det si at alternativ D ser mest riktig ut.

18) Svarte D selv, men er enig i at B er det riktige svaralternativet.

19) Er usikker på om A eller B er riktig. Jeg tenkte at B ville være riktig fordi det er nødvendig å undersøke om baserekkefølgen avviker fra normalen før det benyttes PCR.

22) Leste feil på oppgaven. Tenkte førstekonsument. Naturligvis er A riktig.

23) Var store uenigheter om hva som er riktig. Ditt resonnement høres fornuftig ut.

25) C er riktig ja.

26) Fra bio.no: "Prezygotiske barrierer er definert slik at det omfatter alt som kan hindre at det skjer en befruktning". Prezygotisk innebærer også at det skal skje før befruktning, derfor kan ikke 1 eller 4 være korrekte observasjoner ift. prezygotiske mekaniser. Derfor mener jeg(m.flr.) at C er riktig.

28) A er hvert fall ikke riktig. Det kunne vært D, hadde det ikke vært for at det står at endringer i miljøet er en forutsetning for mutasjoner, noe det ikke nødvendigvis er. Mutasjoner kan skje tilfeldig. Derfor er jeg enig i at B er riktig.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Lapskaus
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 25/05-2016 16:57

Irritera meg fortsatt over at eg klarte å svare feil på den med stabiliserande seleksjon, hata å få slurvefeil. :P

Syntest avkryssninga var ganske vanskelig til tider, så er uansett ganske fornøgd med at det verkar som at det er mykje rett. Har tydeligvis litt å lære om kromosom og prezygotiske barrierer ser eg. :D Spent på ka konklusjon lærarane mine kjem til når dei laga sin eigen fasitt på oppgavene.
Svar