Eksamen bi2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:Hvordan gikk det med deg? Med meg gikk det skikkelig dårlig
. Hadde alt for liten tid på del1! Var så stressa at jeg mellom anna glemte å skrive på at oksygengass blir til vann i oksidativ fosforylering:( hvor mye tror du det vil trekke ned?
Føler det gikk greit, men langt fra noen toppkarakter. Synes mange av flervalgsoppgavene var litt rotete. Svarte ikke på 1c), har en feil ved krysning av gul og oransje blomst, så jeg fikk 7 gule blomster etter krysning, istedenfor 6. Den aller siste oppgaven tror jeg heller ikke at jeg fikk full uttelling på.

Eksamenssettet i år var liksom litt annerledes enn hva det har pleid å være. Mye "bekgrunn" og "forklar" oppgaver.

Det med vann er vel egentlig ikke så viktig. Jeg skrev det opp selv, men spørsmålet var jo hvordan ATP ble til.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
stimorolextra skrev:Hvordan gikk det med deg? Med meg gikk det skikkelig dårlig
. Hadde alt for liten tid på del1! Var så stressa at jeg mellom anna glemte å skrive på at oksygengass blir til vann i oksidativ fosforylering:( hvor mye tror du det vil trekke ned?
Føler det gikk greit, men langt fra noen toppkarakter. Synes mange av flervalgsoppgavene var litt rotete. Svarte ikke på 1c), har en feil ved krysning av gul og oransje blomst, så jeg fikk 7 gule blomster etter krysning, istedenfor 6. Den aller siste oppgaven tror jeg heller ikke at jeg fikk full uttelling på.

Eksamenssettet i år var liksom litt annerledes enn hva det har pleid å være. Mye "bekgrunn" og "forklar" oppgaver.

Det med vann er vel egentlig ikke så viktig. Jeg skrev det opp selv, men spørsmålet var jo hvordan ATP ble til.
Jepp, jeg likte absolutt ikke eksamenssettet. Følte ikke jeg fikk brukt kunnskapen min på flervalgsoppganene? Frykter liksom at jeg har alle feil. I hvert fall halvparten. Og da ryker vel 5eren også?
Det er bare det at jeg glemte å nevne okaygen i okaidativ forsforylering. Tok set liksom forgitt, og begynte å tenke på det etterpå:( ATP blir jo ike danmet der om vi ikke har oksygen. Redd for at det gjør at jeg får 0 poeng på oppgaben :( :( :(
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Her er svarene jeg hadde på flervalgsoppgavene, så kan vi sammenlikne(alt er nok ikke riktig. Måtte gjette på ett par):

A-B-A-C-A-D-C-C-C-D-B-A-A(vill gjetning)-C-A-C-A(vill gjetning)-D-A-B-D-B-D-C-C-B(vill gjetning)-D-A(ikke sikker)

For referanse så er de 3 "vill gjetning" oppgavene henholdsvis 13, 17 og 26.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Stimoroelxtra

Dolandyret skrev:Her er svarene jeg hadde på flervalgsoppgavene, så kan vi sammenlikne(alt er nok ikke riktig. Måtte gjette på ett par):

A-B-A-C-A-D-C-C-C-D-B-A-A(vill gjetning)-C-A-C-A(vill gjetning)-D-A-B-D-B-D-C-C-B(vill gjetning)-D-A(ikke sikker)

For referanse så er de 3 "vill gjetning" oppgavene henholdsvis 13, 17 og 26.
Har dessverre ikke skrevet ned det jeg svarte - hadde så ekstremt dårlig tid, redd jeg bare krysset helt vilt :? :(
Men når jeg ser over oppgavene raskt nå, så trooor jeg det var dette jeg svarte:

B (NEI HVA SØREN, SELVSAGT ER DET A - men jeg svarte B :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: ) - A (ser nå at også denne er feil, jeg har ikke lest oppgaven skikkelig. FY SØREN :cry: :evil: ) - A - C - A - D - D (hva har jeg tenkt med her) - C - C - D - A - B - D (feil tipper jeg) - C (feil igjen) - A - B - D - B - B (føler at denne er feil) - B - D - B - B - C - C - C (tipper den er feil)- C (feil?) - A.

Så ut i fra dette, har jeg sikkert halvparten feil - minst. Ender sikkert opp med en 3 er. :oops: :cry: :? :(
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Hjort er hjort, å elg er elg :D Ekstremt lett å bomme på flervalgsoppgavene.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Stimoroelxtra skrev:
Dolandyret skrev:Her er svarene jeg hadde på flervalgsoppgavene, så kan vi sammenlikne(alt er nok ikke riktig. Måtte gjette på ett par):

A-B-A-C-A-D-C-C-C-D-B-A-A(vill gjetning)-C-A-C-A(vill gjetning)-D-A-B-D-B-D-C-C-B(vill gjetning)-D-A(ikke sikker)

For referanse så er de 3 "vill gjetning" oppgavene henholdsvis 13, 17 og 26.
Har dessverre ikke skrevet ned det jeg svarte - hadde så ekstremt dårlig tid, redd jeg bare krysset helt vilt :? :(
Men når jeg ser over oppgavene raskt nå, så trooor jeg det var dette jeg svarte:

B (NEI HVA SØREN, SELVSAGT ER DET A - men jeg svarte B :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: ) - A (ser nå at også denne er feil, jeg har ikke lest oppgaven skikkelig. FY SØREN :cry: :evil: ) - A - C - A - D - D (hva har jeg tenkt med her) - C - C - D - A - B - D (feil tipper jeg) - C (feil igjen) - A - B - D - B - B (føler at denne er feil) - B - D - B - B - C - C - C (tipper den er feil)- C (feil?) - A.

B-A-A-C-A-D-D-C-C-D-A-B-D-C-A-B-D-B-B-B-D-B-B-C-C-C-C-A

Så ut i fra dette, har jeg sikkert halvparten feil - minst. Ender sikkert opp med en 3 er. :oops: :cry: :? :(
Ikke vær så negativ nå! Flervalgsoppgavene teller kun ett halvt poeng hver, så selv om det er mye feil gjør det likevel ikke store utslag på karakteren om resten er bra! :)

Oppgave 1 var litt lur ja. Holdt på å svare D, men etter å ha sett litt nøyere på grafen, så måtte det være A som var riktig.
Oppgave 2 er jeg fortsatt litt usikker på, men jeg tenkte det var lysmengden vi burde undersøke, siden dette er den eneste variabelen som har blitt justert opp mellom hvert forsøk.
Oppgave 3 er riktig!
Oppgave 4 tror jeg er riktig. C gir hvert fall mest mening.
Oppgave 5 er riktig!
Oppgave 6 er riktig!
Oppgave 7. Ja, tja, her har du nok bare surret litt :P
Oppgave 8 er riktig!
Oppgave 9 er riktig!
Oppgave 10 er riktig!
Oppgave 11 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 12 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 13. Har ikke peiling på hva som kan være riktig her.
Oppgave 14 er riktig!
Oppgave 15 er riktig!
Oppgave 16 er riktig!
Oppgave 17 tror jeg er riktg. Tok D jeg også :)
Oppgave 18 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 19 er jeg usikker på om er A eller B. Tok B selv, men vil ikke si noe sikkert.
Oppgave 20 er riktig!
Oppgave 21 C? Jeg svarte D. De har jo ulike nisjer, så det oppstår ingen konkurranse.
Oppgave 22 tror riktig svar er B.
Oppgave 23 tror C eller D er riktig, men kan ikke fastslå noe. Merkelig oppgave.
Oppgave 24 Riktig svar er C.
Oppgave 25 Riktig svar er C.
Oppgave 26 riktig svar er C.
Oppgave 27 Riktig svar er D.
Oppgave 28 Riktig svar er B eller D. Jeg har feil :roll:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:
Stimoroelxtra skrev:
Dolandyret skrev:Her er svarene jeg hadde på flervalgsoppgavene, så kan vi sammenlikne(alt er nok ikke riktig. Måtte gjette på ett par):

A-B-A-C-A-D-C-C-C-D-B-A-A(vill gjetning)-C-A-C-A(vill gjetning)-D-A-B-D-B-D-C-C-B(vill gjetning)-D-A(ikke sikker)

For referanse så er de 3 "vill gjetning" oppgavene henholdsvis 13, 17 og 26.
Har dessverre ikke skrevet ned det jeg svarte - hadde så ekstremt dårlig tid, redd jeg bare krysset helt vilt :? :(
Men når jeg ser over oppgavene raskt nå, så trooor jeg det var dette jeg svarte:

B (NEI HVA SØREN, SELVSAGT ER DET A - men jeg svarte B :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: ) - A (ser nå at også denne er feil, jeg har ikke lest oppgaven skikkelig. FY SØREN :cry: :evil: ) - A - C - A - D - D (hva har jeg tenkt med her) - C - C - D - A - B - D (feil tipper jeg) - C (feil igjen) - A - B - D - B - B (føler at denne er feil) - B - D - B - B - C - C - C (tipper den er feil)- C (feil?) - A.

B-A-A-C-A-D-D-C-C-D-A-B-D-C-A-B-D-B-B-B-D-B-B-C-C-C-C-A

Så ut i fra dette, har jeg sikkert halvparten feil - minst. Ender sikkert opp med en 3 er. :oops: :cry: :? :(
Ikke vær så negativ nå! Flervalgsoppgavene teller kun ett halvt poeng hver, så selv om det er mye feil gjør det likevel ikke store utslag på karakteren om resten er bra! :)

Oppgave 1 var litt lur ja. Holdt på å svare D, men etter å ha sett litt nøyere på grafen, så måtte det være A som var riktig.
Oppgave 2 er jeg fortsatt litt usikker på, men jeg tenkte det var lysmengden vi burde undersøke, siden dette er den eneste variabelen som har blitt justert opp mellom hvert forsøk.
Oppgave 3 er riktig!
Oppgave 4 tror jeg er riktig. C gir hvert fall mest mening.
Oppgave 5 er riktig!
Oppgave 6 er riktig!
Oppgave 7. Ja, tja, her har du nok bare surret litt :P
Oppgave 8 er riktig!
Oppgave 9 er riktig!
Oppgave 10 er riktig!
Oppgave 11 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 12 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 13. Har ikke peiling på hva som kan være riktig her.
Oppgave 14 er riktig!
Oppgave 15 er riktig!
Oppgave 16 er riktig!
Oppgave 17 tror jeg er riktg. Tok D jeg også :)
Oppgave 18 er riktig! Jeg har feil :roll:
Oppgave 19 er jeg usikker på om er A eller B. Tok B selv, men vil ikke si noe sikkert.
Oppgave 20 er riktig!
Oppgave 21 C? Jeg svarte D. De har jo ulike nisjer, så det oppstår ingen konkurranse.
Oppgave 22 tror riktig svar er B.
Oppgave 23 tror C eller D er riktig, men kan ikke fastslå noe. Merkelig oppgave.
Oppgave 24 Riktig svar er C.
Oppgave 25 Riktig svar er C.
Oppgave 26 riktig svar er C.
Oppgave 27 Riktig svar er D.
Oppgave 28 Riktig svar er B eller D. Jeg har feil :roll:
Men jeg fikk heeelt panikk og greidde ikke lese oppgavene skikkelig- skjer hver gang i begynnelsen av eksamen! Ser nå hvor utrolig mye slurv/tankeløshet jeg har bedrevet i dag. Har vel ikke sjanse til å få 5er med alle disse feilene? :cry:
Da blir det i så fall privatisteksamen til høsten :(
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Neida, fortsatt gode muligheter! Spørs i stor grad på hvordan del 2 gikk :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:Neida, fortsatt gode muligheter! Spørs i stor grad på hvordan del 2 gikk :)
Svarte på alt, men har følelsen av at jeg svarte dårlig på alt... Jeg svarte også på alle kortsvarsoppgavene - men dårlig. Jeg tegnet et næringsnett (men ikke bra nok, tok f.eks ikke med nedbrytere... Havet som økosystem. Og så var jeg dårlig på forklaring av det med konkurranse osv.) Oksidativ fosforylering gikk også dårlig. Jeg forklarte grunntrekkene i evolusjonsteorien, men var litt uklar med eksemplene (brukte observasjoner av fink som Darwin bygde kunnskapene på heh:/), på den med fotosyntesen kom jeg på at jeg tegnet grafen feil. Hadde lysstyrke langs x-aksen og effektivitet langs y-aksen. Grafen voks gradvis, flatet ut (mettet på lysmengd) og sank gradvis (avsviing av pigmenter). Dette er nok feil i og med at grafen burde ha synket mye fortere. Blir ikke ca. alt svidd på en gang? :?
Hvor mange poeng er det totalt?

På den oppgaven der vi skulle finne sjansen for at barnet er en gutt som er delvis immun vedder jeg på at jeg klarte å gjøre en feil der ogsååååå. Fikk 1/8. Hva fikk du?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Har samme følelsen.
Svarte dårlig på næringskjede-oppgava.
Naila fosforyleringa (tror jeg) :P
Svarte ikke på evolusjonsoppgava.
Tror jeg gjorde det bra på fotosyntesefaktor-oppgava.

Ca. Samtidig ja.

Fikk 1/4.

Fikk dihybrid krysning feil på del 2, samt svakt svar på ett par oppgaver om arv (spesielt 5d).
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
stimorolextra

Dolandyret skrev:Har samme følelsen.
Svarte dårlig på næringskjede-oppgava.
Naila fosforyleringa (tror jeg) :P
Svarte ikke på evolusjonsoppgava.
Tror jeg gjorde det bra på fotosyntesefaktor-oppgava.

Ca. Samtidig ja.

Fikk 1/4.

Fikk dihybrid krysning feil på del 2, samt svakt svar på ett par oppgaver om arv (spesielt 5d).
Jeg fikk at sannsynligheten var 1/4 for å være bærer og så ganget jeg det med 1/2 (sjanse for gutt). Er det feil?
stimorolextra

stimorolextra skrev:
Dolandyret skrev:Har samme følelsen.
Svarte dårlig på næringskjede-oppgava.
Naila fosforyleringa (tror jeg) :P
Svarte ikke på evolusjonsoppgava.
Tror jeg gjorde det bra på fotosyntesefaktor-oppgava.

Ca. Samtidig ja.

Fikk 1/4.

Fikk dihybrid krysning feil på del 2, samt svakt svar på ett par oppgaver om arv (spesielt 5d).
Jeg fikk at sannsynligheten var 1/4 for å være bærer og så ganget jeg det med 1/2 (sjanse for gutt). Er det feil?

OJJ ser nå at det er en stor slurvefeil fra min side. Det skal være 1/2 gange med 1/2. Hva søren er det jeg driver med!? :oops: :cry:
stimorolextra

Hva fikk du på H-W oppgaven? Jeg fikk at det var 8% bærere eller noe sånt. MEN med mitt rotehode, begynte jeg plutselig å tenke på om jeg har opphøyet i andre i steden for å ta kvadratrota!!! :shock: :shock: Kom plutselig på det nå liksom....panikk!
stimorolextra

stimorolextra skrev:Hva fikk du på H-W oppgaven? Jeg fikk at det var 8% bærere eller noe sånt. MEN med mitt rotehode, begynte jeg plutselig å tenke på om jeg har opphøyet i andre i steden for å ta kvadratrota!!! :shock: :x :shock: Kom plutselig på det nå liksom....panikk!
Regnet raskt gjennom den nå og dikk 26, 6% :evil: :shock: :cry:
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Hva fikk du på H-W oppgaven? Jeg fikk at det var 8% bærere eller noe sånt. MEN med mitt rotehode, begynte jeg plutselig å tenke på om jeg har opphøyet i andre i steden for å ta kvadratrota!!! :shock: :x :shock: Kom plutselig på det nå liksom....panikk!
Regnet raskt gjennom den nå og dikk 26, 6% :evil: :shock: :cry:
Fikk 26,6%.

DU MÅ SLUTTE Å STRESSE SÅ MYE. Eksamen er bare en prøve, ikke ta den så høytidelig!
Har du blitt trekt opp til kjemi 2 også? Antar det siden du har vært så aktiv i kjemidelen av forumet en stund. Om du har det så vil jeg anbefale deg å legge igjen stressfaktoren hjemme :P Du får ikke dårligere tid om du tar alt med ro! Da er det lettere å unngå feil og prestasjonen blir mye bedre jevnt over. Det er lettere sagt enn gjort, men det er veldig surt å gå ned hele karakterer fordi en stresser så mye at en slurver overalt :/
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Svar