Summen av krefter FY2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
goobigofs
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 17/07-2016 19:19

Heisann!

Sliter med denne oppgaven, og det tærer på mtp jeg antar dette skulle være en veldig grei oppgave. Jeg gjør oppgave 1.06 i Ergo Fysikk 2, som lyder slik:

"to taubåter sleper et tankskip. Hver av slepevaiernde drar i tankskipet med en kraft på 5.0*10^6=5MN. Vinkelen mellom vaierne er 40 grader. Tegn figur. Finn summen av de to kreftene."

Dette har jeg kommet fram til: http://imgur.com/a/nqt5h

Her får jeg resultantkraft = 5MN, og fasiten oppgir noe rundt 9.xMN.

Hva er det jeg gjør galt?

Takk for hjelpen!
dafysist

Hei

Du har glemt at begge båtene tilsammen danner vinkelen 40 grader, ergo så er vinkelen med horisontalen for hver av båtene 20 grader. Sett det inn i regnestykket ditt og du vil få samsvarende løsning med fasit.
goobigofs
Noether
Noether
Innlegg: 47
Registrert: 17/07-2016 19:19

dafysist skrev:Hei

Du har glemt at begge båtene tilsammen danner vinkelen 40 grader, ergo så er vinkelen med horisontalen for hver av båtene 20 grader. Sett det inn i regnestykket ditt og du vil få samsvarende løsning med fasit.
Aaaaaa, selvfølgelig. Fordi fartsretningen peker den veien og ikke langs den ene kraften slik jeg gjorde?

I det originale bildet så endret jeg alle vinklene til 20 og fikk 9.84MN, i motsetningen til fasiten som sa 9.4MN. Mulig dette er pga hele oppsettet, altså setter jeg fartsretningen på 0 grader, får jeg jo den ene kraften på negativ del av koordinatsystemet.

I oppgaven får vi ikke oppgitt at de drar med lik vinkel fra hver side, hva om den ene båten utgjorde 30 grader, og den andre 10?

**EDIT**

Jeg gjorde hele oppgaven på nytt med vinkelen i tankene, og fikk dermed 9.4MN slik som fasiten: http://imgur.com/a/QMNmK

Dog setter jeg stor pris på en oppklaring om hvorfor det originale stykket ikke gikk med 20 grader istedenfor 40, slik som jeg nevnte ovenfor
Svar