Fysikk (snordrag) - regne med vinkler

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
andreas_bh

Sitter med noen oppgaver i snordrag, og sliter litt med å forstå hvordan jeg skal løse dem. Noe av det jeg sliter med er å forstå hvilke vinkler jeg skal regne med. Legger ved et bilde for å vise hva jeg mener:Bilde

I dette eksemplet: hvordan vet jeg at det er vinkelen på 53 grader jeg skal bruke, og ikke vinkelen helt inntil kula (mellom horisontallinja og diagonalen)? Sliter med å forstå hvilke vinkler jeg skal bruke, så setter veldig pris på om noen greier å forklare meg dette :)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Er ingen problem å bruke vinkelen som er inntil ballen. Eneste problemet er at du da må regne ut den vinkelen, og deretter beregne resten som du egt. kunne startet på med en gang, da du har opplyst en vinkel. Den hosliggende kateten til vinkelen på 53 grader kan du finne ved cosinus. Bruker du derimot vinkelen som er nærmest ballen må du derimot bruke sinus. Det er ikke noe annet enn det som er problemet.
andreas_bh

Takk for svar! Det jeg egentlig lurer på er: hvordan vet jeg at de ikke har gitt "feil" vinkel med vilje, slik at det er meningen at jeg skal regne meg frem til den ukjente vinkelen istedet? Jeg forstår ikke hvorfor jeg akkurat skal bruke den spesifikke vinkelen. Finnes det noen regel?
Svar