ER REAKSJONEN SPONTAN??

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
:)))

Jeg driver nå med galvaniske celler, og tror det enten står feil i fasiten, eller så har jeg feil. Hva tror du?

Jeg skal finne ut om denne reaksjonen er spontan eller ei. 

Zn2+ (aq) + Cu(s) -->Zn (s) + Cu2+

Jeg har lært at metallet må være nærmest Li (altså den første i spenningrekka) av reaktantene for at det skal skje en spontan reaksjon. Her er jo Zn2+ nærmere, så den er ikke spontan (?) Mens i fasiten står det at den er spontan...

Noen forslag?

Det samme problemet gjelder denne: Cl2 (g)+2I- (aq) --> 2Cl- (aq) + I2 (Er det slik at det er pga. gassen her?)

Takk for hjelpen?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

:))) skrev:Jeg driver nå med galvaniske celler, og tror det enten står feil i fasiten, eller så har jeg feil. Hva tror du?

Jeg skal finne ut om denne reaksjonen er spontan eller ei. 

Zn2+ (aq) + Cu(s) -->Zn (s) + Cu2+

Jeg har lært at metallet må være nærmest Li (altså den første i spenningrekka) av reaktantene for at det skal skje en spontan reaksjon. Her er jo Zn2+ nærmere, så den er ikke spontan (?) Mens i fasiten står det at den er spontan...

Noen forslag?

Det samme problemet gjelder denne: Cl2 (g)+2I- (aq) --> 2Cl- (aq) + I2 (Er det slik at det er pga. gassen her?)

Takk for hjelpen?
Hint: Halv reaksjoner. Dersom $E>0$ så er reaksjonen spontan.
Svar