redokstitrerting hjelp.

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei. Jeg driver og leser litt på rapportene bak i boka, og sitter fast i denne. Noen som kan hjelpe?

Bilde

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner punkt 1, men har ihvertfall prøvd meg frem. Jeg tror det er feil ettersom jeg fikk et så lavt tall! Hva tror du?

Bilde



takk for hjelpen :)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

ingen???
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Du gjør riktig helt til de to siste stegene.

Du deler på 0.02 L dvs. som du antar er total volumet nå. Det betyr jo egentlig at vi ikke hadde noe å begynne med, altså 0 mL i målekolben, skjønner du?



Når du finner ut hvor mange mol $H_2O_2$ du har så kan regne ut volumet ved å ta $V=\frac{n}{c}$, hvor c er konsentrasjonen av permanganat
lyysbringerr

Kjemikern skrev:Du gjør riktig helt til de to siste stegene.

Du deler på 0.02 L dvs. som du antar er total volumet nå. Det betyr jo egentlig at vi ikke hadde noe å begynne med, altså 0 mL i målekolben, skjønner du?



Når du finner ut hvor mange mol $H_2O_2$ du har så kan regne ut volumet ved å ta $V=\frac{n}{c}$, hvor c er konsentrasjonen av permanganat
Hei. Jeg tror jeg fikk den til. Jeg så heller ar i den gule boksen til siden står at at man har 0,03 % H2O2, dette er jo det samme som: 0,03g/1000g og 1000 g er 1 l. Dermed fant jeg ut n av H2O2 med n= m/mm. Og siden vi har 1000g eller 1 liter vil det være det samme som konsentrasjonen. Riktig? Da får jeg at c = 8.82*10^-3 mol/l

så antall ml blir:

V=n/c=(1*10^-3 mol)/(8.82*10^-3 M)= 0,113 l = 113 ml. Hørtes det riktig ut?
Svar