Molare løsninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Hei! trenger hjelp med en oppgave! Sliter litt med å løse den og skal reise i noen dager nå så hadde satt veldig pris på full utregning og forklaring om nødvendig, siden jeg ikke kommer til å ha muligheten til å sette meg ned å regne!

I noen områder i USA og andre land er drikkevannet tilsatt natriumfluorid. En vanlig konsentrasjon av NaF er 2,0 * 10^-5 mol/L.

a) Hvor mange mg F^- er det i 1 L vann? Fasit sier 0,38 mg, men jeg får ikke til utregningen.

b) Anta at tettheten av vann er er 1,00 kg/L. Hvor mange ppm F^- er det i drikkevannet?

c) Hvor mange milligram natriumfluorid vil det være i et glass (250 mL) av dette drikkevannet?

På forhånd, tusen takk!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

duodenum skrev:Hei! trenger hjelp med en oppgave! Sliter litt med å løse den og skal reise i noen dager nå så hadde satt veldig pris på full utregning og forklaring om nødvendig, siden jeg ikke kommer til å ha muligheten til å sette meg ned å regne!

I noen områder i USA og andre land er drikkevannet tilsatt natriumfluorid. En vanlig konsentrasjon av NaF er 2,0 * 10^-5 mol/L.

a) Hvor mange mg F^- er det i 1 L vann? Fasit sier 0,38 mg, men jeg får ikke til utregningen.

b) Anta at tettheten av vann er er 1,00 kg/L. Hvor mange ppm F^- er det i drikkevannet?

c) Hvor mange milligram natriumfluorid vil det være i et glass (250 mL) av dette drikkevannet?

På forhånd, tusen takk!

a)
$NaF \rightarrow Na^+ + F^-$

Du har at konsentrasjonen er $2.5 *10^{-5} mol/L$. Regn om til mol, og gang det med molekylmassen til F.

b)
Fra b) vet vi at det inneholder 0.38 mg $F^-$. 1 L vann veier 1000g

Vi gjør om alle enheter til g: $\frac{0.38*10^{-3} g}{1000g}= 0.38 ppm$


C) Kan du prøve deg på litt.
Svar