Syrer og baser

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Hallo godtfolk! Lurer på noe:

Hvordan rangerer man syrer og baser ut ifra styrke, bare ved å se på formelen? Vet at sterke syrer reagerer fullstendig, mens reagerer svært lite, men kommet over et par spørsmål nå som jeg ikke helt forstår, feks:

"Ordne basene i a) ut ifra basestyrke". (I a fant jeg korresponderende base til 3 syrer). Basene jeg fant er:
[tex]HSO^{-}_{4}[/tex]
[tex]HCOO^{-}[/tex]
[tex]CO^{2-}_{3}[/tex]

Hvordan kan jeg rangere disse basene fra sterkest til svakest? Hvordan gjør man det med syrer?
Tusen takk for hjelp!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

En ting du kan gjøre er å sammenligne pKa verdier til dens korresponderende syre. (Lavest pKa sterkest syre, svakest base)


f.eks HCOOH pKa ca. 3.8

$HSO_4^-$ pka 1.9

$HSO_4^-$ er en sterke syre enn $HCOOH$, men $HCOO^-$ er en en sterke base enn $SO_4^{2-}$.

Generelt: Jo sterke syre -> svakere base. Svakere syre -> sterkere base

Det er også fult mulig gå gjøre kvalitativanalyse, men det avhenger av hvilket kjemi kurs du følger.(Kan godt vise dette også hvis du ønsker)
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Kjemikern skrev:En ting du kan gjøre er å sammenligne pKa verdier til dens korresponderende syre. (Lavest pKa sterkest syre, svakest base)


f.eks HCOOH pKa ca. 3.8

$HSO_4^-$ pka 1.9

$HSO_4^-$ er en sterke syre enn $COOH$, men $HCOO^-$ er en en sterke base enn $SO_4^{2-}$.

Generelt: Jo sterke syre -> svakere base. Svakere syre -> sterkere base

Det er også fult mulig gå gjøre kvalitativanalyse, men det avhenger av hvilket kjemi kurs du følger.(Kan godt vise dette også hvis du ønsker)
Tusen takk, veldig bra svar, det gikk opp et lys nå! All kunnskap er god kunnskap, så gjerne vis hvis du kan, synes det er interessant!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Svar