Titrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Hvis du skal finne pH i en blanding av en syre og en base, bør du først skrive den fullstendige ligningen for nøytralisering. Så kan du beregne stoffmengde syre og stoffmengde base og vurdere om stoffmengdene er like store, eller om det eventuelt blir et overskudd av syre eller base.

c) 50 mL 0,1 mol/L CH3COOH og 10 mL 0,5 mol/L NaOH.

Jeg har funnet ut at vi har 0.0833 mol/L CH3COO-, pga 1:1 forhold og fullstendig reaksjon, men der stopper det gitt.

Her har jeg prøvd lenge nå, og jeg får ikke riktig svar! Hvis noen kan vise meg utregning med forklaring hvor de henter verdiene fra så blir jeg veldig glad!!
In the beginning there was nothing, which exploded.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Hint:
pH for svak base.
$CH_3COO^- + H_2O \rightleftharpoons CH_3COOH + OH^-$


$K_b=\frac{[OH^-][CH_3COOH]}{[CH_3COO^-]}$


$K_b= \frac{K_w}{K_a}$
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Så ikke at kjemikern svarte deg..


gidder ikke å slette det jeg har skrevet

Derfor

Spoiler lenger nede




















































































Tar hele sulamitten, selv om det ikke står i oppgaven



Hvordan finne pH ved startpunkt?

pH ved start er bare bestemt av analytten (i dette tilfellet eddiksyre)

[tex]CH_3COOH+H_2O\Leftrightarrow H_3O^++CH_3COO^-[/tex]

Vet at [tex]K_a=1.8*10^{-5}M[/tex]

Svak syre -->
[tex]K_a=\frac{\left [ H_3O^+ \right ]\left [ CH_3COO^- \right ]}{\left [ CH_3COOH \right ]}\Rightarrow \frac{x*x}{0.1}=1.8*10^{-5}=1.34*10^{-3}M[/tex]

[tex]pH=-log_{10}\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right )=-log_{10}\left ( \left [ \right ] \right )=2.9[/tex]

Hvordan finne pH ved halvititreringspunktet?

pH ved halvtitreringspunktet er når du så mye natronlut at halvparten av eddiksyremolekylene har protolysert til acetationer.

Altså: [tex]CH_3COOH+OH^-\Rightarrow CH_3COO^-+H_2O[/tex]. I halvtitreringspunktet er da [tex]\left [ CH_3COO^- \right ]=\left [ CH_3COOH \right ][/tex]

Hvis vi betrakter likevektsuttrykket får vi at: [tex]K_a=\frac{\left [ H_3O^+ \right ]\left [ CH_3COO^- \right ]}{\left [ CH_3COOH \right ]}=\left [ H_3O^+ \right ][/tex]

Vi vet fra før av at [tex]pH=-log_{10}\left ( \left [ H_3O^+ \right ] \right )[/tex]. Dermed er pH [tex]pH=-log_{10}\left ( K_a \right )=-log_{10}(1.8*10^{-5})=4.7[/tex]

Hvordan finne pH ved ekvivalenspunktet?

Ved dette punktet har all syren reagert med hydroksidionene fra natronlut og i løsningen har vi et salt som protolyserer basisk.

[tex]CH_3COOH+OH^-\Leftrightarrow H_2O+CH_3COO^-[/tex]

[tex]CH_3COO^-+H_2O\Leftrightarrow OH^-+CH_3COOH[/tex]

Finner mengden [tex]n(CH_3COO^-) _{equivalene{\,point}}=n(CH_3COOH)_{start}[/tex]
[tex]n=0.1M*0.05L=0.005mol[/tex]

Volumet i kolben ved ekvivalenspunktet er tilsammen [tex]V=50mL+10mL=0.06L[/tex]
Dermed er [tex]\left [ CH_3COO^- \right ]=\frac{0.005mol}{0.06L}=\frac{1}{12}M[/tex]

Slik at
[tex]k_b=\frac{\left [ OH^- \right ]\left [ CH_3COOH \right ]}{\left [ CH_3COO^- \right ]}[/tex]

Finner [tex]k_b=\frac{k_w}{k_a}=5.56*10^{-10}[/tex]

[tex]5.56*10^{-10}=\frac{\left [ CH_3COOH \right ]\left [ OH^- \right ]}{\frac{1}{12}}\Rightarrow \left [ OH^- \right ]=6.8*10^{-6}[/tex]

[tex]pOH=-log_{10}\left ( 6.8*10^{-6} \right )=5.16[/tex]

[tex]pH+pOH=14\Leftrightarrow pH=14-pOH=14-5.16=8.8[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar