Titrering og løselighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Sa helt stopp på en oppgave om titrering der spørsmået ble om løselighet.


Løseligheten av kalsiumhydroksid i vann kan bestemmes ved titrering med saltsyre. I alt 50 mL mettet kalsiumhydroksidløsning ble titrert med 0,100 mol/L HCL, og det gikk med 11,12 mL for å nå ekvivalenspunktet.

C) Beregn løseligheten av kalsiumhydroksid i mol/L og i g/100 mL vann.

D) Beregn løselighetsproduktet for kalsiumhydroksid ut fra dette forsøket.


Håper noen kan vise meg litt, for det sier egentlig stopp før jeg begynner...
In the beginning there was nothing, which exploded.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Fra siste post

1 Systematiser infomasjonen din: hva kan du finne ut v.h.a den?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Drezky skrev:Fra siste post

1 Systematiser infomasjonen din: hva kan du finne ut v.h.a den?
Kan sette opp reaksjonslikning, finne molforhold. Regne ut mol, volum og konsentrasjon. Jeg tror konsentrasjon er cluet her, men jeg forstår ikke helt åssen jeg skal sette det opp i forhold til løsning?
In the beginning there was nothing, which exploded.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

duodenum skrev:
Drezky skrev:Fra siste post

1 Systematiser infomasjonen din: hva kan du finne ut v.h.a den?
Kan sette opp reaksjonslikning, finne molforhold. Regne ut mol, volum og konsentrasjon. Jeg tror konsentrasjon er cluet her, men jeg forstår ikke helt åssen jeg skal sette det opp i forhold til løsning?

Forstår ikke helt hva du mener her? i forhold til løsning?

Husk at i en titrering er antall mol konstant

Da kan du sette opp en likhet;
[tex]n_a=n_b[/tex], vi vet at [tex]c=\frac{n}{V}[/tex] og dermed har vi at [tex]C_AV_A=C_BV_B[/tex]
I dette tilfellet kan [tex]KOH=A[/tex] og [tex]HCl=B[/tex]
Så løser du mhp. [tex]C_A[/tex]

Når du finner den får du i [tex]M=mol/L[/tex]
Hva kan du gjøre for å få den i [tex]g/100mL[/tex] ? Tenk enheter.

På deloppgave b) er det bare til å gange konsentrasjonene med hverandre: [tex]\left [OH^- \right ]*\left [ K^+ \right ]=....[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Drezky skrev:
duodenum skrev:
Drezky skrev:Fra siste post

1 Systematiser infomasjonen din: hva kan du finne ut v.h.a den?
Kan sette opp reaksjonslikning, finne molforhold. Regne ut mol, volum og konsentrasjon. Jeg tror konsentrasjon er cluet her, men jeg forstår ikke helt åssen jeg skal sette det opp i forhold til løsning?

Forstår ikke helt hva du mener her? i forhold til løsning?

Husk at i en titrering er antall mol konstant

Da kan du sette opp en likhet;
[tex]n_a=n_b[/tex], vi vet at [tex]c=\frac{n}{V}[/tex] og dermed har vi at [tex]C_AV_A=C_BV_B[/tex]
I dette tilfellet kan [tex]KOH=A[/tex] og [tex]HCl=B[/tex]
Så løser du mhp. [tex]C_A[/tex]

Når du finner den får du i [tex]M=mol/L[/tex]
Hva kan du gjøre for å få den i [tex]g/100mL[/tex] ? Tenk enheter.

På deloppgave b) er det bare til å gange konsentrasjonene med hverandre: [tex]\left [OH^- \right ]*\left [ K^+ \right ]=....[/tex]
Ok, så C) [tex]0,1 mol \cdot 0,01112 L = 0,001112 mol.[/tex]
[tex]C_{(Ca(OH)_{2})}= 1,112\cdot 10^{-3}mol / 0,05L = 2,2\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]
[tex]2,2\cdot 10^{-2} / 2= 1,1\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]

Blir dette riktig på første del? Er dette da [tex]\left [ OH^{-} \right ][/tex]?
In the beginning there was nothing, which exploded.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

duodenum skrev: Ok, så C) [tex]0,1 mol \cdot 0,01112 L = 0,001112 mol.[/tex]
[tex]C_{(Ca(OH)_{2})}= 1,112\cdot 10^{-3}mol / 0,05L = 2,2\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]
[tex]2,2\cdot 10^{-2} / 2= 1,1\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]

Blir dette riktig på første del? Er dette da [tex]\left [ OH^{-} \right ][/tex]?
Nei, [tex]1 mol\, Ca(OH)_2 ====> 2 mol \, \left ( OH \right )^-[/tex], hvorfor deler du på 2?

Det blir da [tex]\left [ Ca(OH)_2 \right ]=2,2\cdot 10^{-2}M[/tex] som du sier ja
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
duodenum
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 22/04-2016 20:17

Drezky skrev:
duodenum skrev: Ok, så C) [tex]0,1 mol \cdot 0,01112 L = 0,001112 mol.[/tex]
[tex]C_{(Ca(OH)_{2})}= 1,112\cdot 10^{-3}mol / 0,05L = 2,2\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]
[tex]2,2\cdot 10^{-2} / 2= 1,1\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]

Blir dette riktig på første del? Er dette da [tex]\left [ OH^{-} \right ][/tex]?
Nei, [tex]1 mol\, Ca(OH)_2 ====> 2 mol \, \left ( OH \right )^-[/tex], hvorfor deler du på 2?

Det blir da [tex]\left [ Ca(OH)_2 \right ]=2,2\cdot 10^{-2}M[/tex] som du sier ja

Nei hvorfor jeg deler på 2 der vet jeg ikke, har vært på skolen i 11 timer nå, så mulig at hjerne begynner å skru seg av litt... Men så på fasiten, svaret er [tex]1,1\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]. Fikk samme svar som fasiten tilfeldig, men jeg forstår da ikke hvordan jeg skal få svaret til å stemme med fasiten? Svaret på d) er forøvrig [tex]5,5\cdot 10^{-6}.[/tex] Stemmer det?
In the beginning there was nothing, which exploded.
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

duodenum skrev:
Drezky skrev:
duodenum skrev: Ok, så C) [tex]0,1 mol \cdot 0,01112 L = 0,001112 mol.[/tex]
[tex]C_{(Ca(OH)_{2})}= 1,112\cdot 10^{-3}mol / 0,05L = 2,2\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]
[tex]2,2\cdot 10^{-2} / 2= 1,1\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]

Blir dette riktig på første del? Er dette da [tex]\left [ OH^{-} \right ][/tex]?
Nei, [tex]1 mol\, Ca(OH)_2 ====> 2 mol \, \left ( OH \right )^-[/tex], hvorfor deler du på 2?

Det blir da [tex]\left [ Ca(OH)_2 \right ]=2,2\cdot 10^{-2}M[/tex] som du sier ja

Nei hvorfor jeg deler på 2 der vet jeg ikke, har vært på skolen i 11 timer nå, så mulig at hjerne begynner å skru seg av litt... Men så på fasiten, svaret er [tex]1,1\cdot 10^{-2}mol/L[/tex]. Fikk samme svar som fasiten tilfeldig, men jeg forstår da ikke hvordan jeg skal få svaret til å stemme med fasiten? Svaret på d) er forøvrig [tex]5,5\cdot 10^{-6}.[/tex] Stemmer det?
Tror det jeg som tuller her litt nåå :oops: :oops:
Du finner vel konsentrasjonen av [tex]\left [ OH^- \right ]=\frac{11.12mL*0.1M}{50mL}=0.02224[/tex] og siden [tex]1 mol Ca(OH)_2\,\,\, ====> 2 mol OH^{-}[/tex]
Dermed må du dele på 2
[tex]\left [ Ca(OH)_2 \right ]=\frac{1}{2}mol\, \left [ OH^- \right ]=\frac{1}{2}*0.02224M=0.01112M[/tex]

Husk at [tex]Ca(OH)_2+2HCl==>CaCl_2+2H_2O[/tex]

Ja, det stemmer d)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar