Ergo 2 2.24

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ado
Noether
Noether
Innlegg: 24
Registrert: 13/02-2017 19:54

Hei, har en oppgave jeg sliter med og lurte på om noen kunne hjelpe meg? Jeg skriver oppgave beskrivelsen, deretter hva jeg har gjort.

En lekebil med masse 50g glir i en loopingbane som vist på figuren. Radien i den sirkelformede delen av banen er 0.20 m. Vi ser bort fra friksjon og annen motstand.
a) Vi lar bilen starte fra punktet A, som ligger 0.60m høyere enn B. Regn ut farten og normalkraften idet bilen passerer B. Regn også ut normalkraften i punktet C. (A er det høyeste punktet på banen som går til loopen, B er rett før loopen starter, og C er toppunktet i loopen)

Jeg fant farten ved å bruke energibevarings formellen. gh=0.5*v^2, og regnet ut farten til å være 3.43 m/s. (Det var rett svar). Deretter fant jeg normalkraften i punkt B ved å sette N=G. Svaret ble 0.49 og var også riktig. Så skulle jeg regne ut normalkraften i punkt C. Jeg satte [tex]\sum F=m*\frac{v^2}{r}[/tex] (altså 0.05*3.43^2/0.20), og fikk svaret 2.94. Deretter satt jeg [tex]\sum F=N+G[/tex] (siden kreftene de har samme retning i toppen av loopen), og fikk svaret N=2.45. Dette viste seg å være feil, og rett svar skulle være 3.4. Tenkte å bruke energibevaring i slutten her og siden når bilen går på vei opp i loopen får den potensiell energi, men det står i oppgaven at vi skal ignorere all motstand + dette hadde bare minsket farten og gitt meg et enda mindre svar.
Hva har jeg gjort feil?
OYV

Fasit må være feil.

Sentripetalakselerasjonen i toppunktet C: a[tex]_{topp}[/tex] = 2 * g (tyngdeakselerasjonen )

Da blir N = F[tex]_{res}[/tex] - G = m * 2g - m * g = m * g = G = 0.5 N
Svar