Kjemi 1 likevektspiler

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
majat
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 19/09-2016 17:03

Hei! Jeg har kjemi 1 eksamen nå snart og har et par spørsmål som forvirrer meg litt.

A) Hvordan skal man kunne vite at en reaksjon er en likevekt, om det ikke står i oppgaven at det er en likevekt?

B) Når det gjelder syrer og baser, når skal jeg da bruke likevektspiler?

Takk på forhånd! :)
Gjest

Jeg er på ingen måte noen kjemiviter, men siden du ikke har fått noe annet svar kan jeg prøve å gi deg ett. Reaksjoner er i likevekt når de er reversible (innenfor rimelighetens grenser). For at en reaksjon skal være reversibel kan man ikke "miste" et av produktene. Det vil si at reaksjonen må foregå i et lukket system uten å omdannes til en annen fase. Dette gjelder så klart ikke alltid, men jeg tror det som regel funker. Et typisk eksempel er en forbrenningsreaksjon hvor karbonet blir borte i karbondioksiden som fordufter sin vei. For vann som fryser er det ikke noe annet stoff som har noen betydning, men kun temperatur og derfor er den reversibel. Typisk sett kan du avsløre reaksjonene på ionene. Dersom det skjer et ionebytte er det rimelig sannsynlig at ionet ikke har så lyst til å hoppe tilbake igjen. Dette avhenger av valens og oksidasjonstall. Igjen vil jeg bare påpeke at jeg ikke er så særlig dreven i kjemi så ta svaret med en klype salt.
Gjest

Glemte å si at for syrer og baser bruker du likevektspiler når syren og basen er svake mens du bruker ikke likevektspiler for sterke syrer og baser. Hvis det f.eks. er en sterk syre og en svak base vil reaksjon gå fullstendig i den ene retningen. Jeg tenker også at på VGS er det ikke så mange luringer de kommer til å gi dere så det kan holde å pugge typiske likevektsreaksjoner utenat og i så fall bare gjette om du ikke vet. Hvis det er en vrien reaksjon blir det nok oppgitt om den er i likevekt eller ikke.
Svar