Termofysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
asxcfthn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 07/05-2015 12:22

Heisann, sitter med en oppgave innen fysikk som jeg sliter litt med her.

Oppgaven går som slik:

Vi har et glass som inneholder 0,40 l Cola med en temperatur p˚a 20 ◦C. For ˚a avkjøle
Colaen, legger vi isbiter med en temperatur p˚a −18 ◦C i glasset.
Hvor mye is m˚a vi bruke for at temperaturen i Colaen skal bli 7 ◦C? Vi setter glassets
varmekapasitet til 90 J/K og antar at Colaen har samme tetthet og varmekapasitet som
vann. Vi ser bort fra varmeutveksling med omgivelsene.

Jeg vet at formelen som må brukes er Qavgitt=Qmottatt, hvor Qavgitt må være cola og glass ettersom noe kaldt kan aldri gi varme til noe varmere enn seg selv.

Har funnet ut av massen til colaen, som derav er m=p(ro)v=0.998*0.40L=0.3992kg.

Har også via dette funnet ut av Qc som da vil være lik Cc*mc*(delta)t-cola=4.2kJ/kgK*0.3992kg*13grader celsius=21.8kJ
Via formelboken fant jeg ut at den spesifikke varmekapasiteten til is er: Cis=2.1kJ/kgK.

Der jeg sitter litt fast er å finne ut Q til is, i tillegg til å faktorisere inn hvor varmekapasiteten til glasset virker inn.

Setter pris på all hjelp, og veiledning gjennom oppgaven, ettersom jeg vil helst "klare" det selv.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Videosvar på oppgaven din her: https://youtu.be/7Xg5RuumxJk
asxcfthn
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 07/05-2015 12:22

Wow, tusen hjertelig! Dette var jo over alle forventninger.

Ha en flott dag, og igjen takk for hjelpen.
Svar