TITRERING AV HCl med NaOH

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Hei. Jeg lurte på om jeg kunne få litt hjelp til noe.

Jeg gjennomførte et forsøk hvor jeg titrerte x mol/L NaOH, dette måtte jeg finne ut, med 0.1 mol/L HCl.
Jeg visste altså konsentrasjon HCl men ikke NaOH.

For å finne hvor mye HCl jeg måtte bruke, så brukte jeg indikatorene BTB og fenolfatalein.
Når jeg brukte BTB- så brukte jeg 24.5 ml HCL
Når jeg brukte Fenolf.- så brukte jeg 25.4 ml HCl
Jeg har allerede funnet ut [NaOH], 0.05 mol/L

Jeg vet at BTB er mest gunstig å bruke, men jeg må også finne ut hvorfor det ikke ble så stor forskjell i mengden HCl brukt.

Noen som kan hjelpe? Setter pris på raske svar :)
Gjest

Du forventer pH=7 ved ekvivalesnpunktet da produktene i reaksjonen er vann og ioner som ikke protolyserer. Da burde du bruke en indikator som har omslagspunkt mest mulig symmetrisk omkring ekvivalenspunktet for å få så nøyaktig avlesning som mulig, altså er BTB bedre enn fenoft.
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Du forventer pH=7 ved ekvivalesnpunktet da produktene i reaksjonen er vann og ioner som ikke protolyserer. Da burde du bruke en indikator som har omslagspunkt mest mulig symmetrisk omkring ekvivalenspunktet for å få så nøyaktig avlesning som mulig, altså er BTB bedre enn fenoft.

Hei. Ja, jeg visste det. Spørsmålet var kanskje litt utydelig, men jeg har funnet ut at BTB er mest hensiktsmessig å bruke fordi det har fargeomslag rundt pH 7. Det jeg lurte på var at, etter titrering med BTB som indikator og så med fenoft, så var det ikke stor forskjell på tilsatt HCl.

Fikk 24.6 ml med BTB og 25.5 ml med fenolf.

Det jeg lurte på var hvorfor det var ikke en større forskjell. Jeg tror jeg har svart på det med å vise til titreringskurven. Vendepunktet til kurven, ekvivalenspunktet, er ganske bratt og dermed tillater det. Kan det være noe?
Gjest

Hei. Ja, jeg visste det. Spørsmålet var kanskje litt utydelig, men jeg har funnet ut at BTB er mest hensiktsmessig å bruke fordi det har fargeomslag rundt pH 7. Det jeg lurte på var at, etter titrering med BTB som indikator og så med fenoft, så var det ikke stor forskjell på tilsatt HCl.

Fikk 24.6 ml med BTB og 25.5 ml med fenolf.

Det jeg lurte på var hvorfor det var ikke en større forskjell. Jeg tror jeg har svart på det med å vise til titreringskurven. Vendepunktet til kurven, ekvivalenspunktet, er ganske bratt og dermed tillater det. Kan det være noe?[/quote]

Forskjellen er noe tilfeldig og subjektiv, det kommer jo an på når du velger å si at du har nådd omslagspunktet (som estimerer ekvivalenspunktet). F eks hvis du gjør forsøket en gang til kan du enten få en mindre eller større forskjell. Poenget er at BTB er en bedre egnet indikator fordi den i toerien gir deg mest nøyaktige og konsistente resultater.

Bruker du fenolf så går løsningen fra rosa til fargeløs i pH 10 til 8,2 etterhvert som du tilsetter HCl. Velger du å si at omslagspunktet er når du ser at løsningen blir nokså fargeløs (pH rundt 9 til 8) så underestimerer du, fordi det må tilsettes litt mer syre for å nå ekvinalenspunktet som i toerien skal være på ph 7. Velger du å tilsette litt ekstra etter at løsningen har blitt fargeløs er du utenfor gyldighetsområdet til fenolf, og da kan det hende du overestimerer (eller fremdeles underestimerer)
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Hei. Ja, jeg visste det. Spørsmålet var kanskje litt utydelig, men jeg har funnet ut at BTB er mest hensiktsmessig å bruke fordi det har fargeomslag rundt pH 7. Det jeg lurte på var at, etter titrering med BTB som indikator og så med fenoft, så var det ikke stor forskjell på tilsatt HCl.

Fikk 24.6 ml med BTB og 25.5 ml med fenolf.

Det jeg lurte på var hvorfor det var ikke en større forskjell. Jeg tror jeg har svart på det med å vise til titreringskurven. Vendepunktet til kurven, ekvivalenspunktet, er ganske bratt og dermed tillater det. Kan det være noe?
Forskjellen er noe tilfeldig og subjektiv, det kommer jo an på når du velger å si at du har nådd omslagspunktet (som estimerer ekvivalenspunktet). F eks hvis du gjør forsøket en gang til kan du enten få en mindre eller større forskjell. Poenget er at BTB er en bedre egnet indikator fordi den i toerien gir deg mest nøyaktige og konsistente resultater.

Bruker du fenolf så går løsningen fra rosa til fargeløs i pH 10 til 8,2 etterhvert som du tilsetter HCl. Velger du å si at omslagspunktet er når du ser at løsningen blir nokså fargeløs (pH rundt 9 til 8) så underestimerer du, fordi det må tilsettes litt mer syre for å nå ekvinalenspunktet som i toerien skal være på ph 7. Velger du å tilsette litt ekstra etter at løsningen har blitt fargeløs er du utenfor gyldighetsområdet til fenolf, og da kan det hende du overestimerer (eller fremdeles underestimerer)[/quote]

Åja, skjønner. Tusen takk :D
Svar