Isomerer- kjemi 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Hei. Jeg sliter med å finne isomerene og lurte på om det var visse regler jeg skulle følge. Jeg får det til ved en god del prøving og feiling, men føler at det må finnes en enklere måte.

Jeg holdt just på å finne isomerer til heksan og jeg har funnet alle, men det tok litt for langt tid.Noen som har tips?
Gjest

Det er noen generelle sammenhenger, f eks er alkoholer ofte strukturisomere med etere, og aldehyder med ketoner. Når det gjelder enkle hydrokarboner er det egentlig bare prøve å telle opp alle mulige kombinasjoner dessverre
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Det er noen generelle sammenhenger, f eks er alkoholer ofte strukturisomere med etere, og aldehyder med ketoner. Når det gjelder enkle hydrokarboner er det egentlig bare prøve å telle opp alle mulige kombinasjoner dessverre

Takk! Det med alkoholene og aldehyder var noe jeg IKKE visste. Er det noe spesielt med syrer og estere også?
Gjest

Banan skrev:
Gjest skrev:Det er noen generelle sammenhenger, f eks er alkoholer ofte strukturisomere med etere, og aldehyder med ketoner. Når det gjelder enkle hydrokarboner er det egentlig bare prøve å telle opp alle mulige kombinasjoner dessverre

Takk! Det med alkoholene og aldehyder var noe jeg IKKE visste. Er det noe spesielt med syrer og estere også?
Ja, det fungere også for syrer og estere, f eks butansyre og metylpropanat
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:
Banan skrev:
Gjest skrev:Det er noen generelle sammenhenger, f eks er alkoholer ofte strukturisomere med etere, og aldehyder med ketoner. Når det gjelder enkle hydrokarboner er det egentlig bare prøve å telle opp alle mulige kombinasjoner dessverre

Takk! Det med alkoholene og aldehyder var noe jeg IKKE visste. Er det noe spesielt med syrer og estere også?
Ja, det fungere også for syrer og estere, f eks butansyre og metylpropanat
Er de da isomerer for hverandre da?
Gjest

Alt det vi har snakket om til nå har vært strukturisomeri, altså at molekylene er bygget opp av samme atomer, men bundet sammen på forskjellige måter. De har altså samme molekylformel, butansyre og metylpropanat kan begge skrives som C4H8O2, men de er åpenbart satt sammen på forskjellig måte.

Dersom to forbindelser har samme molekylformel OG samme bindinger, men forskjellige "romlig orientering" kalles de stereoisomere. Det kan komme av enten cis-trans isomere eller speilbildeisomeri
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Alt det vi har snakket om til nå har vært strukturisomeri, altså at molekylene er bygget opp av samme atomer, men bundet sammen på forskjellige måter. De har altså samme molekylformel, butansyre og metylpropanat kan begge skrives som C4H8O2, men de er åpenbart satt sammen på forskjellig måte.

Dersom to forbindelser har samme molekylformel OG samme bindinger, men forskjellige "romlig orientering" kalles de stereoisomere. Det kan komme av enten cis-trans isomere eller speilbildeisomeri
Ja da, det skjønner jeg :D Jeg bare lurte på om syrer og estere kunne være isomerer til hverandre slik du sa at aldehyder og ketoner kan være isomerer.
Gjest

Jepp, de er en form for strukturisomere
Banan
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 28/05-2017 15:25

Gjest skrev:Jepp, de er en form for strukturisomere

Takk, har løst et par nå og tror det går greit :D
Svar