Kjemi 2 Eksamen Vår 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kjemikarl12345

Hva svarte dere på de to spørsmålene om gasskromatografi og papirkromatografi på del 2? :)
Nerdenerd

Kjemikarl12345 skrev:Hva svarte dere på de to spørsmålene om gasskromatografi og papirkromatografi på del 2? :)

På GC svarte jeg at det ville bli vanskelig siden tre av alkoholene vi ville få derivert fra esterne allerede kunne finnes som frie alkoholer. Det var kun 2 stoffer i blandingen man kunne bestemme konsentrasjonen av.
Karl123
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 30/05-2018 10:39

Ok, svarte noe a la det samme. Husker du hva du valgte som løpemiddel i papirkromatografi? Og begrunnelse?
kjemijente

Det er vanlig at enzym aktiviteten øker når temperaturen stiger, men dersom temperaturen stiger over enzymets temperaturoptimum vil enzymet denaturere (ødelegges). Jeg fikk til oppgaven om buffer på del en med konsentrasjoner på 0,1 og 0,01. Hvis en klarte å se at 0,1:0,01 ble 10, så kunne man bruke at log10 =1. Bufferens pH ble da pKa + 1.
kjemi2

Ang. mobil fase i papirkromatografi: Analyseprøva er ei blanding av flere ulike karbohydrat. Desse inneheld mange polare

OH-grupper (bind seg til vatn ved hydrogenbinding). I denne analysen må ein derfor bruke eit polart løysemiddel ut frå

prinsippet om at " likt løyser likt ". Ei blanding av heptan og heksan vil neppe fungere særleg bra.
Nerdenerd

Hva svarte dere på Oppgave 5c?
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Hvis jeg ikke tar feil så blir det blåfarge når stivelse kommer i kontakt med jodid.
Det var det jeg skrev
hmmm

OldManWithBanter skrev:Hvis jeg ikke tar feil så blir det blåfarge når stivelse kommer i kontakt med jodid.
Det var det jeg skrev

Tror man får blåfarge når titreringen er ferdig, siden det kun da er I2 i løsningen. Komplekset dannes med Jod ikke Jodid.
theamateur

Har noen fått, funnet eller laget løsningsforslag enda? Utrolig spent :)
Dusten

Hvor mange kirale
karbonatomer har
tripeptidet dannet av
aminosyrene glysin,
treonin og lysin?

Er det bare jeg som irriterer meg over formuleringen? "Hvor mange kirale...dannet"
Spørsmålet burde være: "hvor mange nye R grupper er dannet." Det kirale atomet var kiralt fra før, det eneste som er endret er R gruppa. Og følger vi den logikken, så har tripeptidet dannet 4 kirale atomer. Glysin har fått Treonin-lysin som R gruppe,Treonin har fått glysin og lysin som R grupper, og lysin har treonin-glysin R gruppe dannet. Det siste vil være C atomet CHOH, som har treonin-glysin-lysin som ny R gruppe.

Er det bare meg eller?
Gjest

kjemi2 skrev:Ang. mobil fase i papirkromatografi: Analyseprøva er ei blanding av flere ulike karbohydrat. Desse inneheld mange polare

OH-grupper (bind seg til vatn ved hydrogenbinding). I denne analysen må ein derfor bruke eit polart løysemiddel ut frå

prinsippet om at " likt løyser likt ". Ei blanding av heptan og heksan vil neppe fungere særleg bra.

En blanding av heptan og heksan vil jo løse lengere kjeder av oligosakkarider. Vil vi ikke kunne skille ekte honning fra uekte ved å påvise honning med oligo?
Gjest

Nerdenerd skrev:
Kjemikarl12345 skrev:Hva svarte dere på de to spørsmålene om gasskromatografi og papirkromatografi på del 2? :)

På GC svarte jeg at det ville bli vanskelig siden tre av alkoholene vi ville få derivert fra esterne allerede kunne finnes som frie alkoholer. Det var kun 2 stoffer i blandingen man kunne bestemme konsentrasjonen av.
Siden esteret hadde like derivater mtp syre, vil man kunne avgjøre mengde ved på dele på 5? Og ifht de andre alkoholene, dele på 2 får de respektive? De vil jo vises i dobbel mengde etter en hydrolyse. Ser ikke hvorfor det ikke skal fungere for å bedømme mengde av disse.
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Er enig der, var en sleip oppgave og dårlig formulert det med kirale atomer :oops:
Gjorde oppgaven på autopilot og tok hensyn bare på C-atomene i midten, og der fant jeg 2 kirale.

Hva skrev dere på del 2 hvor vi skulle forklare hvilke forbindelser som ble oksidert?
Jeg skrev glukose siden oks tallet til C atomet øker, og i tillegg når blir dannet FAD (oksidert form)
nerdenerd

Gjest skrev:
Nerdenerd skrev:
Kjemikarl12345 skrev:Hva svarte dere på de to spørsmålene om gasskromatografi og papirkromatografi på del 2? :)

På GC svarte jeg at det ville bli vanskelig siden tre av alkoholene vi ville få derivert fra esterne allerede kunne finnes som frie alkoholer. Det var kun 2 stoffer i blandingen man kunne bestemme konsentrasjonen av.
Siden esteret hadde like derivater mtp syre, vil man kunne avgjøre mengde ved på dele på 5? Og ifht de andre alkoholene, dele på 2 får de respektive? De vil jo vises i dobbel mengde etter en hydrolyse. Ser ikke hvorfor det ikke skal fungere for å bedømme mengde av disse.

Problemet er at alkoholdelen i esterne allerede finnes i blandingen som frie alkoholer. Derfor er det umulig å si om alkoholene er fra esterne eller ikke...
Gjest

Problemet er at alkoholdelen i esterne allerede finnes i blandingen som frie alkoholer. Derfor er det umulig å si om alkoholene er fra esterne eller ikke...[/quote]

Om vi klarer å avgjøre mengde ester. Og vi kjenner til hvilke alkohol de produserer, er det selvfølgelig ikke bare å dele 2, det var kanskje et dumt svar. MEN, siden du vet mengden av alkholet som stammer av esteret, vil du kunne avgjøre mengden som er fra alkholet. Og mengden ester er ikke vanskelig å avgjøre pga identiske syregrupper
Svar