Kjemi 2 Eksamen Vår 2018

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

gjest11111

du får at Ph = pka + log(c_base/c_syre), og dette blir da Ph = pka + log 10 = pka + 1, så ble vel 3.8
Solobrusen

OldManWithBanter skrev:Takk.
Fikk over halvparten riktig, så er fornøyd med det.
Men jeg trodde enzymaktiviteten alltid øker med tempertur? Var ganske sikker på den :?

Noen som forresten klarte buffer oppg på del 1? Den med 0.10 og 0.0010
Hei! På temperaturer over 50-60 grader begynner protein å denaturere, og vil da vil aktiviteten stoppes momentant. På oppgave 2 b) 2) så kan du bruke bufferlikningen, og pKa verdien 2,8. Så bruker du at syrekonsentrasjonen er lik konsentrasjonen av A og basekonsentrasjonen er lik konsentrasjonen av B. Det skal gå relativt greit ettersom det bare er snakk om tierpotenser.
(Skulle gjerne ha forklart med en likning, men får ikke til å skrive det inn her.)
Gjest

OldManWithBanter skrev:Takk.
Fikk over halvparten riktig, så er fornøyd med det.
Men jeg trodde enzymaktiviteten alltid øker med tempertur? Var ganske sikker på den :?

Noen som forresten klarte buffer oppg på del 1? Den med 0.10 og 0.0010
Om du mener oppgave 2b)2) så skal pH bli 3,8 pga bufferligningen som gir oss pH=pKa+log([base]/[syre]) som i den oppgaven blir:
pH=pKa1+log(0,1/0,01)=2,8+log10=3,8
Solobrusen

[tex]pH=pK_{a1}+log \frac{[base]}{[syre]}=2.8+log \frac{0.10 mol/L}{0.010 mol/L}=2.8+log \frac{10^{-1}}{10^{-2}}= 2.8+log10=2.8+1=3.8[/tex]
Solobrusen skrev:
OldManWithBanter skrev:Takk.
Fikk over halvparten riktig, så er fornøyd med det.
Men jeg trodde enzymaktiviteten alltid øker med tempertur? Var ganske sikker på den :?

Noen som forresten klarte buffer oppg på del 1? Den med 0.10 og 0.0010
Hei! På temperaturer over 50-60 grader begynner protein å denaturere, og vil da vil aktiviteten stoppes momentant. På oppgave 2 b) 2) så kan du bruke bufferlikningen, og pKa verdien 2,8. Så bruker du at syrekonsentrasjonen er lik konsentrasjonen av A og basekonsentrasjonen er lik konsentrasjonen av B. Det skal gå relativt greit ettersom det bare er snakk om tierpotenser.
(Skulle gjerne ha forklart med en likning, men får ikke til å skrive det inn her.)
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Takk for svar. Skjønte det nå :)

Men skal man ikke bruke den siste Pkaen?
Solobrusen

OldManWithBanter skrev:Takk for svar. Skjønte det nå :)

Men skal man ikke bruke den siste Pkaen?
Man skal alltid bruke pKa-verdien til det som er syren i bufferen, når du bruker bufferlikningen. Du kan se av strukturformelen at A vil gi flere oksoniumion ([tex]H_{3}O^{+}[/tex]) enn B, fordi A har begge syregruppene. Ut i fra dette kan du resonnerere deg frem til at A skal ha den laveste pKa-verdien, da må følgelig B ha den høyeste pKa-verdien når den er syren i en BC-buffer.
Madam T

OldManWithBanter skrev:Takk.
Fikk over halvparten riktig, så er fornøyd med det.
Men jeg trodde enzymaktiviteten alltid øker med tempertur? Var ganske sikker på den :?

Noen som forresten klarte buffer oppg på del 1? Den med 0.10 og 0.0010
Jeg tenkte at selvom temp øker kan det for eksempel være for lite substrat (begrensende reaktant), pH kan være feil osv.

Buffer med konsentrasjon 0.01 og 0.1 puttet jeg inn i bufferligningen, vet at pka til sur komponent, forbindelse A, er 2,8. 0.10 / 0.010 = 10. log til 10 = 1. Vi har altså en pH på 2,8 + 1 = 3,8. Noen andre som fikk det?
Solobrusen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/05-2018 20:07

Er jeg den eneste som stusset på svaret jeg fikk på oppgave 5 d)? Jeg fikk rundt 350 mg/L eller noe sånt, om jeg ikke husker feil. Virker rart for min del om man får dekket mer enn hele dagsbehovet for C-vitamin med bare et glass appelsinjuice (ca. 250 mL).
Madam T

Solobrusen skrev:Er jeg den eneste som stusset på svaret jeg fikk på oppgave 5 d)? Jeg fikk rundt 350 mg/L eller noe sånt, om jeg ikke husker feil. Virker rart for min del om man får dekket mer enn hele dagsbehovet for C-vitamin med bare et glass appelsinjuice (ca. 250 mL).
Fikk også rundt 350 mg/L og stusset over det samme. Er mye C-vitamin i appelsinjuice da? :?:
Gjest

OldManWithBanter skrev:Takk.
Fikk over halvparten riktig, så er fornøyd med det.
Men jeg trodde enzymaktiviteten alltid øker med tempertur? Var ganske sikker på den :?

Noen som forresten klarte buffer oppg på del 1? Den med 0.10 og 0.0010

pH = pKa1 + 1, altså pH = 3,8.

Fordi det er 10 ganger mer base enn syre.
nerdenerd

OldManWithBanter skrev:Takk.
Fikk over halvparten riktig, så er fornøyd med det.
Men jeg trodde enzymaktiviteten alltid øker med tempertur? Var ganske sikker på den :?

Noen som forresten klarte buffer oppg på del 1? Den med 0.10 og 0.0010
Pka+1 ble svaret
theamateur

Hva ringet dere rundt og tegnet trekant rundt i figur 11 i vedlegget?

Jeg tok sulfidbroene og COOH og OH, men var usikker på resten..
Solobrusen
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/05-2018 20:07

theamateur skrev:Hva ringet dere rundt og tegnet trekant rundt i figur 11 i vedlegget?

Jeg tok sulfidbroene og COOH og OH, men var usikker på resten..
Jeg ringet rundt de to sulfidbruene, og tegnet trekanter rundt OH-grupper, NH2-grupper, NH-grupper og COOH-grupper
OldManWithBanter
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 155
Registrert: 20/02-2016 11:48

Jeg ringet også rundt sulfidbruene, så trekanter rundt OH, COOH oh NH2

Hva fikk dere på 3c på del2?
nerdenerd

OldManWithBanter skrev:Jeg ringet også rundt sulfidbruene, så trekanter rundt OH, COOH oh NH2

Hva fikk dere på 3c på del2?

PbS (Svart utfelling) og eddiklukt
Svar