ekstraksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
chemistryelev

hei! jeg sliter utrolig mye med dette oppgåven her, og har prøvd å få til i flere timer :( så håper noen som kan hjelpe meg, og tusen hjertelig takk for hjelpen:)

oppgåven er som følge:

anta at 750 mg koffein er løst opp i 50 ml vann.
hvor mye koffein som kan ekstraheres ut av denne løsningen når det benyttes 3 porsjoner diklormtan a` 30 ml?


det jeg har funne ut:

*gjøre 750 mg om til gram
* og må finne Fordelingskoeffisienten K= gram løst sammensatt ml organisk løsningsmiddel / gram samansatt per ml vann

og jeg får ikke til å finne fordelingskoffisenten K for å regne vidare?

formelen er vel dette visst jeg ikke tar feil? (V2/V2+V1*K)* startmasse( koffein)?

v2= 50 ml
v1=30 ml
k= ?
startmaasse koffein= 750 mg til 0.75 g

(V2/V2+V1*K)^3* startmasse( koffein) blir opphøgd i 3 fordi det blir benyttet 3 diklormetan a`30 ml?


har jeg tenkt rett, og hvordan kal gjøre dette? håper noen versånill kan hjelp meg med dette:) og tusen takk
chemistryelev

formelen for K ( FODELINGSKOFFISIENT/Distribusjonskoeffisient) er: g forbindelse pr ml organisk løsningsmiddel/ g forbindelse pr ml vann.

men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det og står fast med hele oppgåven, håper noen kan hjelpe
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

chemistryelev skrev:formelen for K ( FODELINGSKOFFISIENT/Distribusjonskoeffisient) er: g forbindelse pr ml organisk løsningsmiddel/ g forbindelse pr ml vann.
men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det og står fast med hele oppgåven, håper noen kan hjelpe
er

[tex]K=((0,75/30) / (0,75/50)) \approx 1,67[/tex]
?

har du sett linken under:

https://skolediskusjon.no/Forums/Thread.aspx?id=3036
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
chemistryelev

ja, såg den men skjønnte den ikke :(

sliter forsatt, men hvor mye koffein som kan ekstraheres ut av denne løsningen når det nenyttes 3 porsjoner diklormetan
a' 30 ml?

hvordan skal jeg gjore videre, setter stort pris på dette om noen kan vise utrekninga, har prøvd og får den ikke helt til :(
Svar