Statistikk - gjennomsnittlig forhold

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
fjedjik
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 15
Registrert: 03/10-2018 16:21

Jeg skal undersøke forskjellen på bruk av uttrykk blant ungdom og voksne. Jeg har samlet dataen i en tabell, og funnet forholdet mellom bruken fra voksne kontra ungdom. Fordi forholdene varierer mellom uttrykkene, vil jeg ha et gjennomsnittelig forhold. Jeg tenkte på tre ulike måter å finne dette, men fikk to ulike svar, og lurer på hvilket som passer best for mitt formål.

Det er tallet helt nede til høyre jeg er usikker på

Metode 1: Finner gjennomsnittet av alle forholdene ((2,49+0,75+4,83...+1,20)/15)
Bilde

Metode 2: Deler gj.snittet av voksne som bruker uttrykk på ungdom som bruker uttrykk (49%/23,4%)
Bilde

Metode 3: Deler summen av prosent voksne som bruker uttrykk på summen av ungdom som bruker uttrykk (734,7%/351,3%)
Bilde

Jeg ser at metode 2 og 3 gir samme svar, men er usikker på om det er det tallet som er mest relevant.
Svar