Bevegelse

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

Hei, holder på med en fysikk-innlevering, men sliter med 2c, d og e.
Fysikk 1.PNG
Fysikk 1.PNG (27.9 kiB) Vist 2312 ganger
På oppgave 2c kastes flasken med så lite fart oppover at jeg føler svaret blir det samme uansett hvordan jeg regner på det. Er det poenget med oppgaven eller tenker jeg feil?
Noen hint til hvordan jeg går frem i oppgave d og e?
noot

Hei på dei mr tobias

hvis du legger ut oppgaven på ulike forum kan du få folk til å hjelpe deg.

Bare hyggelig
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

I de første to oppgavene (a,b) så bruker du bevegelsesformelene, med startfart 0 til å beregne høyde og tid.

I c) så er startfarten liten, ja, men den spiller fortsatt en signifikant rolle. Bruk samme formel som i oppgave b) med startfart = 0.1m/s

I d) så kan du regne ut tiden hver for seg. Startfart oppover kan du sette lik -0.1, mens startfart nedover kan du sette lik +0.1. Finn deretter differansen mellom de to tidene.

i e) er et hint at tyngdeakserelasjonen er den samme uansett, det er jo det han skal bevise.
tobiaskf
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 09/11-2017 17:54

jakvah skrev:I de første to oppgavene (a,b) så bruker du bevegelsesformelene, med startfart 0 til å beregne høyde og tid.

I c) så er startfarten liten, ja, men den spiller fortsatt en signifikant rolle. Bruk samme formel som i oppgave b) med startfart = 0.1m/s

I d) så kan du regne ut tiden hver for seg. Startfart oppover kan du sette lik -0.1, mens startfart nedover kan du sette lik +0.1. Finn deretter differansen mellom de to tidene.

i e) er et hint at tyngdeakserelasjonen er den samme uansett, det er jo det han skal bevise.
Det hjalp, tusen takk!
Regner med at du mener -0,1 m/s i forklaringen på c), slik at tiden blir 0,01s lengre og ikke 0,01s kortere? :D
jakvah
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 09/11-2017 16:14

tobiaskf skrev:
jakvah skrev:I de første to oppgavene (a,b) så bruker du bevegelsesformelene, med startfart 0 til å beregne høyde og tid.

I c) så er startfarten liten, ja, men den spiller fortsatt en signifikant rolle. Bruk samme formel som i oppgave b) med startfart = 0.1m/s

I d) så kan du regne ut tiden hver for seg. Startfart oppover kan du sette lik -0.1, mens startfart nedover kan du sette lik +0.1. Finn deretter differansen mellom de to tidene.

i e) er et hint at tyngdeakserelasjonen er den samme uansett, det er jo det han skal bevise.
Det hjalp, tusen takk!
Regner med at du mener -0,1 m/s i forklaringen på c), slik at tiden blir 0,01s lengre og ikke 0,01s kortere? :D

Det spørs hva du definerer som positiv retning. Jeg ser at jeg har blandet hva som er positiv retning i c) og d). Når du løser oppgaven bør du bestemme deg for en retning som er positivt, og regne kontinuerlig med den.
Svar